Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här faller täckelsen från Volvos nya

På onsdagsförmiddagen föll täckelsen från nya Volvo 7900 Electric Hybrid. Foto: Ulo Maasing.

På onsdagsförmiddagen föll täckelsen från nya Volvo 7900 Electric Hybrid. Foto: Ulo Maasing.

Inför ett par hundra jnournalister och fackfolk från hela världen premiärvisade Volvo på onsdagen sin nya Volvo 7900 Electric Hybrid. Avtäckningen av bussen skedde på IAA-mässan i Hannover och leddes av en påtagligt entusiastisk Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar. Den buss som visas på IAA ska levereras till lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn. I oktober ska Stockholm få sina första Volvo 7900 Electric Hybrid.

Serieproduktionen väntas starta i början av 2016. Innan dess ska bland annat  även Luxemburg och Göteborg få bussen.

– Jag är väldigt stolt över att lansera vår nya banbrytande elhybrid. Elhybridbussar och fullt elektriska bussar är morgondagens lösning för städernas kollektivtrafik. De gör det möjligt att energiförbrukning, luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. Därmed möter vi flera av de viktiga utmaningar som världens storstäder måste hantera, säger Håkan Agnevall.

Buller är ett växande problem i städerna. Ljudnivån vid Volvo elhybrid är 65 decibel, det vill säga normal samtalston. Volvos elhybrid kör på el cirka 70 % av rutten, tyst och utsläppsfritt.

Volvo 7900 Electric Hybrid laddas från taket med hjälp av en strömavtagare. Foto: Ulo Maasing.

Volvo 7900 Electric Hybrid laddas från taket med hjälp av en strömavtagare. Foto: Ulo Maasing.

Laddningen via elnätet vid ändhållplatserna tar 6 minuter.

Bussen är utrustad med en elmotor som som drivs av ett litiumbatteri. Den har också en 5-liters Euro 6 dieselmotor. Den laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagare och kan snabbladdas från elnätet vid ändhållplatserna på cirka 6 minuter.

Volvo har utvecklats till världsledande när det gäller hybriddrivna bussar. Sedan föregångaren till dagens premiärbuss, Volvo 7900 Hybrid, lanserades 2010 har 1600 bussar sålts till kunder i 21 länder.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall: Eldrivna fordon kan förändra förutsättningarna för stadsplanering i grunden. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall: Eldrivna fordon kan förändra förutsättningarna för stadsplanering i grunden. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussar och ABB tecknade nyligen samarbetsavtal angående automatiska laddsystem för laddning av Volvos elhybridbussar och helt elektriska bussar. Samarbetet innebär att företagen kan erbjuda kompletta elbussystem till städer.

Inom ramen för samarbetsprojektet ElectriCity arbetar Volvokoncernen och ett antal andra aktörer med att utveckla Göteborgs första elbusslinje, med trafikstart i mitten av 2015. Den nya elbusslinjen ska trafikeras av extremt energieffektiva och tysta bussar som drivs med förnybar el helt utan emissioner. Minst en av hållplatserna kommer att vara inomhus.

– Vi vill visa hur helt eldrivna fordon kan förändra förutsättningarna för stadsplanering i grunden och bidra till en bättre stadsmiljö och en hållbar kollektivtrafik. Det är en vision som vi nu börjar förverkliga, säger Håkan Agnevall.

–  Ett genombrott för eldrivna fordon öppnar helt nya möjligheter för trafik- och stadsplanerare att på allvar ta steget in i framtiden och det ligger helt i linje med Volvokoncernens vision.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)