
Peter Danielsson, chef för säkerhet vid Volvo Bussar: Det viktigaste är att utveckla system som stödjer föraren. Foto: Ulo Maasing.
Volvo Bussar lanserar i samband med IAA-mässan i Hannover sitt nya system för kollisionsvarningar och automatisk inbromsning. Systemet använder sig av både radar och kamera och ser till att bussen bromsas automatiskt om det riskerar att krocka med ett fordon framför och föraren inte reagerar på varningar från systemet. Nästa år ska systemet finnas tillgängligt på Volvos turistbussar och andra långfärdsbussar. Tekniken blir standard, både på helbyggda långfärdsbussar från Volvo och på chassier.
– Systemet klarar att bromsa bussen från normal hastighet för stillastående objekt, något som blir lagkrav först 2018. Detta klarar tekniken även i kurvor, säger Volvo Bussars chef för säkerhet, Peter Danielsson, när bussmagasinet.se träffar honom på IAA-mässan i Hannover.
– Men det handlar inte bara om lagkrav. För två år sedan tog Volvo fram en koncerngemensam vision att ingen människa ska omkomma på grund av en Volvoprodukt. Det är naturligtvis ett stort mål, men vårt nya autobromssystem är ett steg på vägen mot målet.
Stöd till föraren
Samtidigt är bussen ett mycket säkert färdmedel. I Europa minskar sedan tidigare antalet omkomna i olyckor där bussar är inblandade med sex – sju procent årligen, räknat i all busstrafik. I olyckor där bussar på något sätt är inblandade omkommer nu i Europa omkring 600 människor om året, men de allra flesta är inte personer som färdas i bussen. I bussen omkommer cirka 100 personer om året i Europa.
– Det handlar om få, men allvarliga olyckor. Det kan vara en turistbuss som kör av vägen eller störtar från en bro, säger Peter Danielsson.
– Historiskt har vi satsat mest på passiv säkerhet, alltså att lindra effekterna av en olycka så mycket som möjligt. Men att förhindra olyckor är det viktigaste. Nu satsar vi hårt på tekniska lösningar som stödjer föraren.
– Det är den mänskliga faktorn som helt dominerar som orsak till olyckor. Själva fordonet eller andra förhållanden står för bara en mindre del av olycksorsakerna. Och förarlösa bussar är något som ligger väldigt långt fram i tiden.
Radar och kamera
Den teknik som Volvo använder i sitt autobromssystem använder både radar och kamera för att upptäcka fordon framför bussen. Om risken för en olycka är överhängande varnas föraren. Det sker dels genom en visuell signal, en ljussignal i vindrutan och även ett ljud.

Om föraren inte reagerar på de automatiska varningarna aktiveras bromssystemet omedelbart. Systemet fungerar även i kurvor. Bild: Volvo Bussar.
Om föraren inte reagerar på varningarna aktiveras bromssystemet omedelbart.
Systemet klarar att bromsa bussen från normal hastighet för ett stillastående hinder på vägen.
– Det blir lagkrav år 2018, men vi har valt att redan nu lasera ett system som klarar de kommande kraven. Tekniken fungerar även i kurvor. Analyser som vi gjort på lastbilssidan visar att systemet leder till färre olyckor och om olyckan ändå sker blir skadorna lindrigare, framhåller Peter Danielsson.
Autobromssystemet ingår i Volvos så kallade Driver Support System. Detta omfattar även en farthållarfunktion (Adaptive Cruise Control, ACC), som automatiskt anpassar avståndet gentemot fordonet framför.
ACC-funktionen använder radar för att bestämma avståndet till fordonet framför. När bussen närmar sig ett fordon som har lägre hastighet kommer ACC-funktionen att ta över farthållarfunktionen och anpassa farten till fordonet framför.
Systemet har också en så kallad Lane Keeping Support-funktion. Funktionen varnar föraren om bussen kör över en filmarkering genom vibration i förarstolen.
– Aktiva säkerhetssystem är extremt dyra att utveckla. Där har vi på Volvo Bussar en stor fördel i att vara en del av Volvogruppen, säger Peter Danielsson.
Fordon som talar
Även om den förarlösa bussen är något vi får vänta länge på kommer i framtiden flera tekniska lösningar som ska hjälpa föraren att undvika olyckor.
– Nästa steg från vår sida är Volvo Dynamic Steering, en teknik som gör att fordonet till viss del styr sig själv, vilket ger mindre belastning för föraren, berättar Peter Danielsson.
– För att få ett verkligt genombrott måste då fordonen kommunicera både med varandra och med infrastrukturen.
Kombinerat med annan teknik öppnas därmed dörren för spännande lösningar när det gäller säkerheten. Till exempel kan fordonet få en varning om föraren försöker köra om i en backe eller där sikten annars är skymd att ”här kommer ett mötande fordon, här kan du inte köra om”.
I en video från Volvo Bussar (på engelska) presenteras här det nya autobromssystemet:
Lämna ett svar