Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spektakulär resandeökning i Lund

Bussresandet i Lund slår alla tiders rekord. Bild: Skånetrafiken.

Bussresandet i Lund slår alla tiders rekord. Bild: Karl-Johan Hjertström.

Resandet med stadsbussarna i Lund slår nu alla tiders rekord. På ett år har har resandet ökat med 17 procent, vilket innebär att det i september var 857 000 personer som åkte med stadsbussarna i september. På enskilda linjer har resandet ökat ännu mer.

− Det är en större ökning än vad vi förväntade oss. Vi hade satt upp ett mål för stadsbusstrafiken i Lund på sex procent i år. Sedan tidigarelade vi planerade satsningar på trafiken och nu ser vi de här siffrorna. Det är mycket glädjande, säger Fredrik Schell, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

I samarbete med trafikföretaget Nettbuss Stadsbussarna, som kör stadsbusstrafiken i Lund, har Skånetrafiken främst satsat på tätare turer till och från de stora bostadsområdena och arbetsplatserna. Det är en viktig förklaring till resandeökningen.

− Vi har också satsat på enklare tidtabeller. Vi har tagit bort fotnoterna i så stor utsträckning som möjligt och även infört ett enklare tidsintervall, så att det är lättare att känna igen vilka minuter som bussen går, säger Fredrik Schell.

Samarbetsmodellen mellan Nettbuss Stadsbussarna och Skånetrafiken bygger på att båda är delaktiga i utformningen av trafikutbudet. Nettbuss Stadsbussarna har också ansvaret för att marknadsföra stadsbusstrafiken i Lund.

Gustav Jansson, affärschef på Nettbuss Stadsbussarna, ser resandeökningen som ett tecken på att budskapet har nått fram.

− Vi är otroligt glada över att man redan från dag ett kan se en så stor resandeökning. Det är ju inte självklart att det blir så. Det kan ta ett tag innan kunderna uppmärksammar förbättringarna. Vi hoppas att det bara ska gå uppåt härifrån, säger han.

– I Skåne följer vi branschens avtalsrekommendationer och utvecklingen i Lund är ett tydligt resultat av det. Här får vi ihop helheten, produkt, leverans, försäljning och marknad, säger Skånetrafikens chef Henrik Dagnäs till bussmagasinet.se.

Region Skåne/Skånetrafiken tog över ansvaret för Lunds stadsbuss i april förra året. Sedan dess har man upphandlat trafiken på ett nytt avtal med incitament och satsat mycket på produktutveckling och marknadsföring.

Resandeökningen i Lund har framför allt skett på de stora huvudstråken. På Lundalänken, som numera utgörs av nya linje 20, har resandet ökat med mer än 50 procent med stadsbuss. Lundalänken har fått turer var tionde istället för var femtonde minut.

Även linjerna 3 och 4 har fått tätare turer och har ökat resandet med 44 respektive 20 procent. Linje 3 har 7,5 minut mellan turerna  hela dagen, istället för tiominuterstrafik.  Linjen försörjer ensam bostadsområdet Linero. Linje 4 har avgångar var femte minut i rusningstid, vilket numera innebär tolv istället för åtta turer i timmen på morgnar och eftermiddagar.

Fredrik Schell betonar att arbetet med att förbättra stadsbusstrafiken i Lund fortsätter:

− Vi har vårt fördubblingsmål år 2020 att sträva mot. Vi jobbar med en linjeöversyn för att se hur vi ska förändra stadsbusstrafiken för att ännu fler ska resa med oss. Det är ett visionsarbete som vi gör tillsammans med Nettbuss Stadsbussarna och Lunds kommun.

Stadsbusstrafiken i Lund består av nio linjer: 1–6, 9 samt 20–21. Antalet stadsbussresor i Lund var cirka 8,5 miljoner år 2013. Målet för 2014 är en ökning med sex procent, ungefär 500 000 resor. I augusti i år genomfördes en rad förändringar som egentligen var planerade först till december. Linje 1 fick en ny tidig morgontur på vardagarna från Klostergården C. Linje 3 fick en ny sträcka och fler turer. Linje 4 fick fler turer. Linje 6 fick en ny sträcka och fler turer. Linje 20 infördes som en ny linje på Lundalänken, med fler turer som följd. Linje 21 fick en ny sträcka och fler turer.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)