Europa fick i sommar sin första förarlösa busslinje. Fram till slutet av augusti rullade två förarlösa, eldrivna små bussar i trafik i Oristano på den italienska ön Sardinien. Bussarna ingick i ett delvis EU-finansierat forskningsprojekt som går ut på att testa automatiska fordon i verkliga stadsmiljöer, City Mobil 2.
Bussarna, robuCity, tar tolv passagerare och kan köra i en hastighet på upp till 24 kilometer i timmen. Tillverkare är det franska företaget Robosoft. och bussarna trafikerade strandpromenaden i Oristano. Strandpromenaden i övrigt är reserverad för fotgängare och cyklister förutom en del servicefordon.
RobuCity styrs med ett avancerat GPS-system, Differentiell GPS (DGPS) som har mycket hög precision. Systemet kompletteras med flera olika säkerhetssystem.
I fronten finns två laserläsare som spårar hinder på upp till 30 meters avstånd. Ultraljudssensorer i fronten och på sidorna identifierar hinder, även om dessa inte finns direkt i bussens körväg. Ett tredje system är mekaniskt och stoppar bussen vid en akut nödsituation.
Helt obemannade var inte bussarna på linjen. Italiensk lag kräver nämligen att det finns en person ombord som kan ta över kontrollen av fordonet om det skulle behövas.
Linjen var 1,3 kilometer lång och hade sju hållplatser.
Sammanlagt sju europeiska städer ska i år och nästa år testa förarlösa fordon i kollektivtrafiken. Oristano var först ut och ett annat liknande demonstrationsprojekt ska nästa sommar genomföras i Vanda utanför Helsingfors.
Den franska staden La Rochelle ska med början i höst genomföra ett sex månader långt projekt i lite större skala. Det ska också Milano under perioden maj – november nästa år. Där genomförs projektet på det område där världsutställningen hålls nästa år.
Mindre demonstrationsprojekt ska göras i flera andra städer.
På Persontrafikmässan ägnas ett seminarium åt förarstöd och förarlösa fordon. Seminariet äger rum onsdag 29 oktober kl 11.30 – 12.30 i lokal T3 på Stockholmsmässan. Medverkar gör Staffan Widlert, Transportstyrelsen, Edward Jobson, Volvo Bussar AB, Einar Tufvesson, Trafikverket, och Peter Georén, KTH,
Videon nedan är producerad av Robosoft och visar den allra första turen med den lilla bussen robuCity:
Lämna ett svar