Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kris för Förenade Buss tvingar fram ny upphandling av stadsbusstrafik i Karlstad (uppdaterad)

Förra sommaren tog Förenade Buss över stadstrafiken i Karlstad. Nu visar det sig att företaget hade räknat fel i sitt anbud. Foto: Karlstadsbuss.

Förra sommaren tog Förenade Buss över stadstrafiken i Karlstad. Nu visar det sig att företaget hade räknat fel i sitt anbud. Foto: Karlstadsbuss.

Stadsbusstrafiken i Karlstad ska upphandlas igen, långt före det nuvarande avtalets slut. Anledningen är de ekonomiska problemen för Förenade Buss i Värmland som kör stadstrafiken på uppdrag av Karlstadsbuss och som vi tidigare rapporterat om. Förenade Buss fortsätter att köra trafiken på kort sikt genom en direktupphandling som Karlstadsbuss har gjort och på ett nytt avtal. För Karlstads kommun blir det en dyr affär.

Med anledning av de ekonomiska svårigheter som drabbat entreprenören Förenade Buss kommer Karlstadsbuss att göra en ny upphandling för perioden 2016-2021. För att säkerställa busstrafiken i Karlstad på kort sikt har en direktupphandling genomförts och ett avtal har tecknats med Förenade Buss för de närmaste ett och ett halvt åren.

Det nya avtalet på 1,5 år kommer att kosta kommunen minst fjorton miljoner kronor mer än det gamla.

Men det kan bli ännu mer, 16,2 miljoner. Pengarna ska tas från stadsbyggnadsnämndens budget för oförutsedda utgifter.

– Eftersom Förenade buss inte klarar driften på de 118 miljoner kronor per år som de tidigare fick, utökas beloppet med 9,6 miljoner kronor per år. Vid behov kan det bli som mest 10,8 miljoner mer per år, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Peter Kullgren (KD) till Nya Wermlandstidningen.

Däremot är kommunen nöjd med Förenade Buss sätt att sköta trafiken.

– Enligt våra kundundersökningar har Karlstadsborna varit mycket nöjda med busstrafiken i staden. Tyvärr har Förenade Buss fått ekonomiska problem och väljer nu att häva avtalet med kommunen, säger Peter Kullgren.

Det var sommaren 2013 som Förenade Buss började köra busstrafiken i Karlstad, efter att ha tilldelats uppdraget av Karlstadsbuss i konkurrens med tre andra anbudsgivare. Drygt ett år senare visade det sig att Förenade Buss hade svårt att få ekonomin att gå ihop och verksamheten gick med förlust.

–Vi har investerat ett antal miljoner i verksamheten och samtidigt visade sig det anbud vi lade vara för lågt. Ekonomin gick helt enkelt inte ihop, säger Förenade Buss´ ordförande Kjell Björk till NWT.

– Vi har inga anmärkningar på Förenade Buss. De utför uppdraget enligt våra instruktioner och har bland annat satt in nya gasdrivna bussar med luftkonditionering, wifi och buss-teve. Nu har de förklarat att de tyvärr räknat sitt anbud för lågt och därför häver de avtalet, säger Mattias Bergh, chef för Karlstadsbuss.

– Det innebär ingen skillnad för resenärerna. Bussarna kommer att gå precis som vanligt enligt tidtabell och biljettpriserna ligger kvar på tidigare fastställda nivåer, säger Mattias Bergh.

Parallellt med direktupphandlingen påbörjas arbetet med en ny upphandling som ska gälla från sommaren 2016 till 2021 med möjlighet till förlängning i ett plus ett år.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)