Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grön express blir grönare genom gröna resan

Grön Express ska bli grönare. Foto: Västtrafik.

Grön Express ska bli grönare. Foto: Västtrafik.

Grön Express, en av Västtrafiks regionala expresslinjer, ska bli grönare. Det är bussoperatören Nobina som tillsammans med Västtrafik satsar på ett miljövänligare körsätt från förarna på linjen. Det är en del av ett projekt som man har döpt till Gröna Resan och som ska bidra till mjukare körning, minska miljöpåverkan och locka fler och nöjdare kunder till kollektivtrafiken.

Nobina och Västtrafik arbetar sedan en tid tillbaka aktivt med frågor kring körsätt. Nu tar Nobina arbetet ett steg längre och installerar ett nytt system ombord på sina bussar för att följa upp körsättet.

Nobina kallar konceptet ”Den Gröna Resan” och det kommer att finnas på linjen Grön Express.

Syftet med projektet är att genom mjukare, ekonomisk och mer planerad körning bidra till mindre miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet. Kunderna får dessutom en bekvämare resa samtidigt som förarnas arbetsmiljö förbättras.

I Den Gröna Resan ingår utbildning i miljömässig körning, individuell utveckling av körsättet och satsningar på ny teknik. Det innebär bland annat att föraren kontinuerlig får återkoppling på sitt körsätt via en dator ombord och kan på så sätt påverka förbrukningen. Ett tydligt fokus ligger på att minska överförbrukningen av bränsle, det vill säga den mängd bränsle som förbrukas i onödan på grund av körsättet.

– Vi kommer jobba mycket med miljöcoacher för att vidareutbilda våra förare i hur de kan planera sin körning bättre, köra ännu mer sparsamt och använda sig av den nya tekniken ombord, säger Andreas Ehrenborg, trafikchef på Nobina.

Utbildning av miljöcoacher och gruppchefer genomfördes i början av oktober och nästa steg är att påbörja coachningen av förarna. Miljöcoacherna kommer göra regelbundna uppföljningar av resultaten tillsammans med förarna, och vid behov följa med på bussturer för att bistå med råd och stöd.

– Det finns ett tydligt samband mellan hur väl föraren planerar sin körning och hur nöjda kunder vi har. Vi kommer att följa Nobinas satsning noga och det ska bli spännande se resultatet, säger Attila Ungvari, ansvarig för Västtrafiks busstrafik.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)