Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svängigt och snurrigt från busstillverkare

Brittiska ADL satsar på svänghjulshybrider. Foto:ADL.

Brittiska ADL satsar på svänghjulshybrider. Foto:ADL.

Den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, satsar nu på att producera 250 bussar som drivs som svänghjulshybrider. Enligt ADL kommer tekniken att minska bussarnas utsläpp av växthusgaser med 30 procent, samtidigt som den är billigare än vanliga hybridbussar.

ADL, som är Storbritanniens största busstillverkare, har skrivit avtal med företaget GKN Hybrid Power om att under två år tillverka 250 svänghjulshybrider.

GKN:s system, Gyrodrive, använder sig av ett svänghjul som är tillverkat av kolfiber och snurrar i hög hastighet och lagrar bromsenergi från bussen. Den lagrade energin används sedan för att driva en elmotor som i sin tur hjälper bussen att accelerera från exempelvis hållplatser eller trafikljus.

Enligt ADL håller Gyrodrive hela bussens livslängd. Därmed elimineras behovet av batteribyten som i dieselelektriska hybrider. Resultatet blir en livstidskostnad för bussen som enligt ADL är mycket lägre än för andra hybridlösningar.

Tidigre i år valde ett av de stora trafikföretagen i Storbritannien, Go-Ahead Group, GKN som leverantör av 500 svänghjulssystem för bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Provat i Luleå av LLT slutet av 80-talet. Var inte så roligt att vara resenär när bussen kommer in på hållplatsen med ställ under vinterhalvåret när det är halka och låsta bakhjul, Hydraulmotor kopplade till bakhjulen skulle vrida runt svänghjulet vid inbromsning och återanvända energin vid startögonblicket. Försöket upphörde relativt snabbt men bussen hade ett ganska karakteristiskt ljud vid start trots att svänghjulet var urkopplat. Du behövde aldrig titta upp när bussen startade , du visste vilken det var på ljudet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)