Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Umeå: Snart slipper bussföraren kolla mobilbiljetter

Från årsskiftet kommer stadsbussarna i Umeå att få automatisk avläsning av mobilbiljetter. Foto: Ulo Maasing.

Från årsskiftet kommer stadsbussarna i Umeå att få automatisk avläsning av mobilbiljetter. Foto: Ulo Maasing.

Från årsskiftet kommer bussförarna I Umeå inte längre att behöva kontrollera resenärernas mobilbiljetter. Då införs automatisk avläsning av mobila biljetter i  Ultra-trafiken, alltså på stadsbussarna i Umeå. Man börjar med enkelbiljetter, men planerar att under 2015 också föra in periodkort och rabatterade biljetter i systemet för automatisk avläsning.

Av Ulo Maasing

Sedan ett och ett halvt år tillbaka använder lokaltrafiken i Umeå samma app för smarta mobiler som Länstrafiken i Västerbotten och tolv andra län. Men nu går Umeå i spetsen för automatisk avläsning, först av enkelbiljetter och senare även av periodkort och rabattbiljetter.

– Vi tror på mobilen som betalningsförmedlare i framtiden, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå, till bussmagasinet.se.

Den app som Umeå och Västerbotten använder är utvecklad av svenska Infospread. Systemet är uppbyggt av moduler så att varje trafikhuvudman kan välja ett eget utbud av funktioner och uppgradera i egen takt efterhand som nya behov uppstår. Appen finns till alla större mobilplattformar: iPhone, Android, Windows phone och J2ME.

Umeå blir först med automatisk avläsning av de mobila biljetter som kan köpas via appen. I bussarna kommer en särskild läsare att installeras, liknande de som finns på många flygplatser.

– Läsarna är inga dyra grejer. Det som kostar är är den mjukvaruutveckling som behövs, säger Fredrik Forsell.

Automatisk avläsning av bussbiljetter finns också på Flygbussarna som dock använder en annat tekniskt system.

Resenären håller bara upp mobilen vid läsaren som registrerar QR-koden.

Resenären håller bara upp mobilen vid läsaren som registrerar QR-koden.

Höjer branschens status
Genom appen köper resenären sin biljett och får en QR-kod skickad sänd till sin mobil. När resenären stiger på bussen håller han eller hon telefonen framför läsaren och en lampa på läsaren signalerar grönt eller rött.

Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå menar att både den automatiska avläsningen och Umeås satsning på elbussar bidrar till att stärka kollektivtrafikens varumärke. Foto: Ulo Maasing.

Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå menar att både den automatiska avläsningen och Umeås satsning på elbussar bidrar till att stärka kollektivtrafikens varumärke. Foto: Ulo Maasing.

Att den app som Umeå och Västerbotten använder också används av kollektivtrafiken i tolv andra län har en fördel för resenärerna. En person som exempelvis bor i Umeå men är på tillfälligt besök i Jönköping kan använda sin vanliga app för att köpa enkelbiljett till bussresan där.

För resenärerna är det enkelt att köpa biljett via appen och föraren behöver inte ägna sig åt att kontrollera mobilbiljetter. Men Forsell framhåller att tekniken med automatisk avläsning också har andra fördelar, även om de inte är lika konkreta.

– Vi behöver höja kollektivtrafikens status. Moderna tekniska lösningar bidrar till det och visar att vi är en modern bransch, inte något som befinner sig längst ner på statusstegen.

Internet ombord på stadsbussarna i Umeå bidrar på samma sätt till en positiv bild av kollektivtrafiken och utnyttjas flitigt av resenärerna.

– Vi har haft internet på bussarna sedan 2011. Vid våra kundundersökningar får vi lika mycket kommentarer kring internet som kring resan i övrigt, påpekar Fredrik Forsell.

Att höja kollektivtrafikens status och stärka dess varumärke är också en av de faktorer som ligger bakom Umeås satsning på elbussar, där man för övrigt om några veckor får sin första elektriska ledbuss.

– Vår elbussatsning bidrar till att stärka Ultratrafiken som varumärke och drar till sig nya resenärer, slår Fredrik Forsell fast.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)