Trött på alla problem i tågtrafiken införde Skånetrafiken i augusti beredskapsbussar. På flera, strategiskt utvalda platser i regionen stationerades bussar för att snabbt kunna sättas in när tågtrafiken inte fungerade. Sedan dess har bussarna haft uppdrag så gott som dagligen. Hittills har de kostat Skånetrafiken sex miljoner kronor, skriver Helsingborgs Dagblad.
Sedan september har kostnaden legat på omkring 1,5 miljoner kronor.
Främst har bussarna varit stationerade i östra Skåne.
– Det är en extraordinär insats som vi gör. Men det är ju inte klokt att vi ska behöva göra det. Först ska vi betala banavgifter och sedan måste vi ändå sätta in bussar när det inte fungerar, säger Mats Persson(FP), avgående ordförande i kollektivtrafiknämnden i Skåne till Helsingborgs Dagblad.
Skånetrafiken hade också planerat att vägra betala banavgifterna till Trafikverket, men det visade sig vara olagligt. Istället har Skånetrafiken börjat räkna på hur mycket pengar man ska kräva tillbaka.
Lämna ett svar