Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussdags i Jönköping

Den aktuella elbussen, en Ebusco 2.0, hr en elmotor på max 150 kW. Laddningstid från helt tomt till fulladdat batteri är 1,6 timmar. Varje minuts laddning ger tre kilometers körsträcka. Bussen är 12 meter lång och har en kapacitet på över 90 passagerare. Bild: Ebusco.

Den aktuella elbussen, en Ebusco 2.0, har en elmotor på max 150 kW. Laddningstid från helt tomt till fulladdat batteri är 1,6 timmar. Varje minuts laddning ger tre kilometers körsträcka. Bussen är 12 meter lång och har en kapacitet på över 90 passagerare. Bild: Ebusco.

Efter jul är det dags för bussåkarna i Jönköping att stifta bekantskap med en elbuss. Elbussen har varit en del av kollektivtrafiken i Karlskrona och i Kalmar och nu står Jönköping på tur. Elbussen kommer att testas på linjerna 12 och 18 i Jönköping från den 30 december till den 14 januari.

Elbusstudien genomförs inom ramen för arbetet med Elfordonsprojektet GreenCharge Sydost omfattande Småland och Blekinge.

GreenCharge Sydost kunde under hösten 2013 presentera en rapport som visade att eldrivna bussar med batterier för energilagring mycket väl kan vara konkurrenskraftiga och i vissa lägen även billigare, upp till 25 %, än motsvarande bussar med förbränningsmotor. Nu pågår en längre fältstudie med en elbuss i samarbete med tillverkaren, Ebusco, och åtta olika städer i Sverige.

Syftet med studien är att se hur elbussen fungerar i daglig trafik i vårt klimat samt att få in synpunkter från passagerare, förare och bussbolag, liksom trafikhuvudmännen.

De fördelar som elbussarna erbjuder är i grunden att de körs på ett förnybart drivmedel som kan produceras utan negativ miljöpåverkan. Dessutom den låga ljudnivån, både inne i bussen och utanför samt frånvaron av partikelutsläpp- från drivlinan är två bland andra fördelar med elbussen. Den är också mycket energieffektiv.

Hittills är kommentarerna från förare av bussen övervägande positiva. Framförallt framhåller de det faktum att bussen är så tyst, vilken är en viktig arbetsmiljöfråga. Den är lättkörd och pigg i stadstrafik, men något slöare i högre farter.

Efter Jönköping står ytterligare fem städer i kö för att erbjuda sina resenärer elbuss i kollektivtrafiken.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)