Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brist på anbud kan tvinga fram busstrafik i länstrafikregi

Centrala Buss i Jämtland/Härjedalen var enda budgivare på busstrafiken i Ragunda kommun. I ett slag ökar kostnaderna för trafiken med 28 procent. Foto: Ulo Maasing.

Centrala Buss i Jämtland/Härjedalen var enda budgivare på busstrafiken i Ragunda kommun. I ett slag ökar kostnaderna för trafiken med 28 procent. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafiken i Jämtland oroas av att man i den nyligen avgjorda upphandlingen av busstrafik i Ragunda bara fick ett enda anbud. Budet innebär att kostnaderna för linjetrafiken i kommunen i ett slag ökar med 28 procent från december.

Det var på fredagen som Centrala Buss i Jämtland/Härjedalen tilldelades linjetrafiken inom Ragunda. Prislappen var 14,43 miljoner. Det är en ökning med 28 procent i jämförelse med det nuvarande trafikavtalet och långt mer än vad länstrafiken hade kalkylerat med.

Bara ett anbud kom in, från samverkansbolaget Centrala Buss.

Thomas Hägg, tillförordnad vd för Länstrafiken i Jämtlands län, är bekymrad.

– När bara en aktör lämnar in anbud och prisökningen blir så här stor är det bekymmersamt, säger han.

Thomas Andersson, tillförordnad ordförande för Länstrafiken, oroas över konsekvenserna.

– Om den här tendensen fortsätter kan vi i framtiden bli tvungna att köra all busstrafik och även färdtjänst och sjukresor i egen regi, säger han.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Jag kan förstå att man känner en lätt frustration över att det nya anbudet blir så mycket högre än det gamla.

    Dock tycker jag att man borde förstå att anledningen till detta är att bussbranschen länge lagt anbud utan att räkna in att allt annat i samhället ökat i pris. Vill vi ha entrepenörer som har råd att utföra trafik med välhållna och säkra fordon framförda av välutbildade och säkra chaufförer är dessa prisökningar vad som måste till.

    Det går inte längre att ha en situation där beställaren kräver samma eller utökad trafik till samma, eller helst lägre pris.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)