På onsdagen inleddes den nya upphandlingen av busstrafiken i Dalarna efter många och långa turer. Region Dalarna har siktet inställt på trafikstart vid halvårsskiftet 2016. Det nya avtalet ska löpa på tio år och är tänkt att avlösa det nuvarande, tvååriga direktupphandlade avtal som gäller för busstrafiken i Dalarna.
Det avtalet kom till efter en rad stridigheter kring Dalatrafiks förra, stora upphandling av busstrafiken som gjorde att Dalatrafik till sist direktupphandlade trafiken för att säkra att invånarna i regionen skulle ha tillgång till kollektivtrafik.
I den nya upphandlingen har Region Dalarna skrivit in krav på att en eventuell ny entreprenör ska ta över personalen från den eller de operatörer som man avlöser.
Sedan återstår det att se om de turer är över som under senare år har snurrat kring Dalatrafiks upphandling med överklaganden, segdragna domstolsrundor, ändrade upphandlingsförutsättningar, fackliga protester, bussrevolution med mera.
Senare i år ska Region Dalarna göra tre utredningar om kollektivtrafiken. En av dessa ska bidra till en tydligare rollfördelning mellan kommuner, landsting, Region Dalarna, Dalatrafik och trafikföretagen. En annan ska analysera färdtjänsten och sedan är det dags för upphandling av tågtrafiken i Tåg i Bergslagen.
Så länge det sitter hönshjärnor i dalatrafik,så kommer inte upphandlingen inte att fungera. Avsätt hela dalatrafiks styrelse