Daimler Buses, dvs Mercedes-Benz och Setra, ger grönt ljus för användning av NExBTL (dvs Nestes HVO) på flertalet av sina nya bussmotorer. HVO är en biodiesel som huvudsakligen består av vegetabiliska oljor. Själva förkortningen står för hydrerad vegetabilisk olja. Daimler Buses godkännande av HVO gäller samtliga versioner av Mercedes-Benz sexcylindriga motorer OM 470 och OM 936 med första registrering under det första kvartalet i år eller senare.
Därmed täcks större delen av Setra och Mercedes-Benz bussar in.
Daimler Buses har gjort omfattande tester med NExBTL i såväl stadsbussar och linjevagnar som med turistbussar. Testerna har visat att inga modifieringar av motorer, bränsleinsprutning, packningar, bränsleledningar eller annat behövs. Intervallerna för oljebyte och rengöring av partikelfilter påverkas inte heller. Garantier och motorernas prestanda är likaså oförändrade.
NExBTL är en andra generationens biodieselbränsle som antingen helt kan användas i stället för diesel eller tillsättas till konventionell diesel för att förbättra dess miljöegenskaper. Om man använder NExBTL utan att blanda den med annat drivmedel minskas motorns koldioxidutsläpp dramatiskt.
Det är symptomatiskt att varken Mercedes, Setra, Volvo eller Scania önskar att äldre bussar av typ EURO2 och EURO3 körs på HVO… Vet ni varför? Jo, om äldre buss körs på HVO så minskar deras utsläpp av sot radikalt. Det ser man efter någon månad, om man mäter opacitet. Då får de här äldre bussarna lika låga opacitetcvärden som EURO5-bussar, 0.0 till 0.2. Dessutom får de LÄGRE utsläpp av NO2 än vad EURO5-bussar har. Och då är ju frågan: Varför ska man köpa nya bssar hela tiden? Man får minst lika rena avgaser, om man nöjer sig med att byta drivmedel, från råoljebaserad dieselolja till HVO. HVO innehåller inga aromater, inget svavel och inga tunga naftener. Därmed är HVO INTE ”kemiskt identisk” med råoljebaserad dieselolja, som det ibland hävdas. HVO är mycket renare. HVO är en sorts syntetisk paraffinolja. Andra sorter är: GTL och BTL.