Keolis Sverige, som hittills har varit koncentrerat på busstrafik, satsar nu på att göra en inbrytning även inom spårtrafik. Det sker genom att man bygger upp ett nytt affärsområde, inriktat just på spårtrafik.
– Sverige är en intressant marknad och vi ser goda möjligheter att ta nästa steg och etablera oss inom spårtrafik. Inom den globala Keoliskoncernen finns lång erfarenhet av att driva och utveckla spårtrafik och vi kommer stödja den svenska organisationen med all vår kunskap, säger Jean-Pierre Farandou, ordförande och koncernchef Keolis.
– Vi har ett utmärkt utgångsläge för att fortsätta växa. Vi har långsiktiga, kompetenta och stabila ägare i Keolis Group och SNCF (De statliga franska järnvägarna). Dessutom har vi rekryterat flera nyckelpersoner med gedigen spårkompetens. Vi kommer under våren att fortsätta växa och knyta till oss ytterligare personer till den svenska organisationen, säger Magnus Åkerhielm vd för Keolis Sverige.
Keolis är verksamt på många håll i världen och har stor erfarenhet av både tung och lätt spårtrafik.
I Frankrike ansvarar Keolis för ett flertal hela trafiksystem såsom tunnelbana, spårvagn och pendeltåg. Regional- och pendeltågstrafik bedrivs runt om i Europa bland annat i Storbritannien, Tyskland och Holland. Tunnelbana byggs och utvecklas i Hydrabad, Indien.
I Melbourne ansvarar Keolis för världens största spårvagnssystem och sedan ett par år tillbaka bedriver företaget spårvagnstrafik i Bergen. Under förra året växte koncernen genom starten av pendeltågstrafik i Boston och i december 2014 startade det senaste spårvagnskontraktet i Docklands, London.
Här är den nya organisationen för Keolis spår:
Jan Jansson är ny affärsområdesdirektör och ansvarig för spåretableringen på den svenska marknaden. Jan har tidigare varit vd på Götalandståg som kör regional- och pendeltåg i Västsverige. Han var under flera år chef för SJ:s lokförare och har en lång erfarenhet av att arbeta med olika transport- och logistiklösningar.
Olof Eriksson är expert inom lätt tågtrafik. Han har arbetat flera år i Sverige och utomlands med utveckling, anbud, drift och trafikstarter av nya spårvagnssystem. Olof kommer senast från RATP Development i Storbritannien och dessförinnan Veolia Transport i Sverige.
Anders Wikstrand kommer närmast från tågdivisionen inom ISS Facility Services där han var produktionschef. Hos Keolis kommer han vara ansvarig för service och underhåll. Anders har värdefulla erfarenheter från SL:s pendeltågsdepåer såsom Hagalund och Älvsjö.
Rickard Guerero kommer tillsammans med Anders leda arbetet inom service och underhåll. Rickard kommer även han från tågdivisionen inom ISS Facility Services där han haft flera ledande roller varav den senaste som ansvarig för de större tågkontrakten däribland pendeltåget i Stockholm.
Catrin Lundell tillträder som ny chef för Trafikledningen i Stockholm. Hon kommer närmast från SOS – Alarm där hon bland annat var produktionschef. Dessförinnan var Catrin chef för SJ Trafikledning i Stockholm. Hon har även varit ställföreträdande driftsledningschef vid Banverkets trafikledning.
Ulf Ragnarsson tillträder som operativ chef. Ulf kommer närmast från tjänsten som verksamhetsansvarig chef för Östgötapendeln, pendeltågstrafiken i Östergötland. Ulf har mångårig erfarenhet som chef inom nuvarande Trafikverket, Infranord samt SJ.
Eva Gyllfors har tillträtt som förhandlingschef. Eva har drygt åtta års erfarenhet från SJ där hon arbetade som förhandlingschef. Hon kommer närmast från egen konsultverksamhet.
Mattias Väversund är ny projektledare för spåranbud. Mattias har tidigare varit affärsförvaltare för tunnelbanan hos Trafikförvaltningen Stockholms läns landsting. Dessförinnan var han projektledare och anbudsansvarig hos Infranord.
Därtill har Keolis i Sverige knutit till sig ett antal experter från Keoliskoncernen och SNCF.
Lämna ett svar