
Enkla betallösningar står inför dörren – om kollektivtrafikbranschen i Sverige hänger med i utvecklingen. I London kan man betala resan genom att bara blippa med sitt betalkort vid kortläsaren på bussen eller i tunnelbanan – precis som med kollektivtrafikens egna smarta kort. Foto: Ulo Maasing.
Krångliga betallösningar i kollektivtrafiken kan snart vara ett minne blott i Sverige. Helt utan påkostade utvecklingsprojekt och många miljoner i konsultarvoden kan människor i framtiden blixtsnabbt betala sina biljetter med kontaktlösa betalkort från de stora kontokortsföretagen. Utan PIN-koder eller långsamma lösningar där kortet ska föras in i en biljettmaskin. Och det behöver inte bli dyrare än att resa så än med kollektivtrafikens egen reskassa.
Istället kan resenären bara blippa sitt kort mot en kortläsare. Hela betalningsprocessen tar bara någon sekund. Allt under förutsättning att kollektivtrafikbranschen hänger med i utvecklingen som man har gjort på flera andra håll i Europa.
Enkelheten samt användning i kollektivtrafiken och inom mobila betalningar driver utvecklingen framåt i en rad länder. Under 2015 blir kontaktlösa betalningar verklighet även i Sverige, uppger man på MasterCard och pekar på utvecklingen i Europa.
Kontaktlösa transaktioner i Europa ökade med 174 procent under sista kvartalet 2014 och användarna ökade sina kontaktlösa betalningar med mer än 20 procent jämfört med föregående år. Under det här året kommer man att kunna betala kontaktlöst i alla svenska ICA-butiker genom ett samarbete med MasterCard.
Precis som ett kollektivtrafikkort
I Storbritannien och Polen är mer än 90 procent av de som använder kontaktlösa betalningslösningar mycket nöjda med betalningsmetoden, säger företaget som framhåller att kollektivtrafiken är en viktig aktör som driver utvecklingen av kontaktlösa betalningar.
Hittills inte i Sverige, men väl i andra länder.
I St Petersburg, Ryssland, behöver exempelvis tunnelbaneresenärerna tack vare införandet av kontaktlösa betalningar inte längre köpa en separat biljett.
I London har miljoner resenärer fått en enklare vardag sedan Transport for London (TFL) introducerade kontaktlösa betalningar i hela sin trafik i fjol.
Redan i december 2012 lanserade Transport for London möjligheten för busspassagerare att betala sina biljetter med kontaktlösa betal- och kontokort. Det gjorde att kunden inte längre behövde leta efter sitt kollektivtrafikkort eller se till att det är laddat med tillräckligt mycket pengar.
Visa, MasterCard, Maestro och American Express´ kontaktlösa betalkort gäller hos Transport for London.
Resenären bestraffas inte heller för att inte använda kollektivtrafikkortet, dvs Londons Oyster Card. Biljettpriset för den som betalar med betal- eller kreditkort är samma som om man utnyttjar sn reskassa på Oyster Card.
Den som använder kontaktlösa betalkort betalar också högst £4.40, oavsett hur många bussresor man gör under dagen eller högst £21 för ett obegränsat antal bussresor under en kalendervecka.
Blippar
Betalningen tar inte heller längre tid än det tar för kortläsarna att läsa av ett vanligt, kontaktlöst kollektivtrafikkort. Precis som med andra smarta kort för resenären sitt kontaktlösa betalkort förbi läsaren och blippar när han eller hon stiger på bussen eller passerar in i tunnelbanan. Alla resor som görs under en dag förs samman till en enda debitering på kortet.
De kontaktlösa betalkorten i London gäller sedan i fjol förutom på buss och tunnelbana även på spårvagnar, pendeltåg och flertalet andra tåg i Londonområdet.
London avskaffade helt möjligheten att betala kontant på bussarna i juli förra året. Men det var inte rädsla för rån som fick Transport for London att avskaffa kontanthanteringen utan krassa ekonomiska överväganden. Under en nioårsperiod räknar Transport for London med att spara ca 1,5 miljarder kronor.
Londons smarta kort, Oystercard, finns kvar men är smartare än svenska kollektivtrafikkort. Oystercard innehåller nämligen en kredit på en resa så exempelvis ungdomar som ska åka hem efter nattens nöjesliv inte blir strandsatta bara därför att deras kort har gått ut. Krediten gäller bara för en extra resa. Innan resenären på nytt kan ladda sitt kort måste krediten betalas.
Den här filmen från Transport for London visar hur lösningen med kontaktlösa betalkort fungerar i kollektivtrafiken i den brittiska huvudstaden:
Lämna ett svar