Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Landstingstopp föreslår spårvägsstopp

Att göra om stombuss 4 i Stockholm till spårväg är en tanke som slopas i planeringsunderlaget. Foto: Ulo Maasing.

Att göra om stombuss 4 i Stockholm till spårväg är en tanke som slopas i planeringsunderlaget. Foto: Ulo Maasing.

Den ekonomiska krisen för kollektivtrafiken i Stockholmsregionen kan leda till att ett antal spårtrafikprojekt stoppas. Toivo Heinsoo, landstingsdirektör i Stockholms läns landsting och därmed landstingets högste tjänsteman, vill slå till bromsarna rejält när det gäller flera spårvägsutbyggnader.

I ett internt dokument som Direktpress i Stockholm har tagit del av, och som av trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) beskrivs som ett planeringsunderlag skriver Heinsoo:

– För att säkerställa ekonomi i balans inom trafiknämnden, senareläggs eller omplaneras ett antal pågående eller kommande investeringar inom kollektivtrafiken.

– Spårväg linje 4, Roslagsbanan till Arlanda och Spårväg syd avbryts. Planeringen av bussdepåer i Upplands Väsby, Orminge, Norrtälje och även Ropsten, senareläggs. Tvärbanans Kistagren senareläggs.

Den styrande alliansen i Stockholms läns landsting kommer i maj att presentera sitt eget förslag till sparprogram för kollektivtrafiken.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Kanske dags att se över vart våra skattepengar tar vägen.
    Det finns inga pengar vare sig till skola eller omsorg och inte heller till lokaltrafik.
    Är det inte på tiden att man bantar landstingspersonal och utredningar och satsar pengarna där de behövs?
    Sluta med alla kostnadskrävande bussexperiment och dyra tunnelbanesatsningar och bygg billig hållbar spårväg som dessutom ger kunder till butikerna utefter spårvägssträckningen.
    -Per Lind

  2. Lägg ner alla dessa kostsamma bussförsök i stället, de kostar enorma summor pengar och inget av dem har betalat sig de senaste 15-20 åren. Titta även på den inkompetens som nu finns på Lindhagensgatan 100 och vad denna har kostat.

    Man har lagt ner hundratals miljoner på signalsystem för lokalbanorna som inte fungera. Man har lagt ner hundratals miljoner på signalsystem på röda linjen som inte fungerar. Man har lagt ner hundratals miljoner kr på kostsamma bussprojekt som aldrig kommer att löna sig.

    Man lägger miljarder kr på konsulter och ingenjörer som inte behövs, man lägger miljarder på att ”muta” kommunerna med gatuombyggnader när man bygger nytt, ”mutor” som är väl förankrade inom såväl kommunerna som inom SL och som till och med representanter för SL inte ser som något konstigt eftersom det är skattepengar ”som går tillbaka till medborgarna”.

    SL är en sjuk, skattefinansierad organisation som inte längre fungera över huvud taget. Samtrafik fungerar inte längre. Det är bara en tidsfråga innan neddragningar i busstrafiken kommer att märkas ordentligt. Krävande spårunderhåll kommer snart att bomma igen tunnelbanan på kvällarna och mängder med rullande material kommer att rosta bort i vagnhallar då entreprenörerna inte längre kommer att få betalt för att driva trafiken.

  3. SL:s ledning brukar inte tänka på fungerande kollektivtrafik för Sthlms läns invånare… Ny, dyr teknik som inte fungerar, som bara gör leverantörer av ny teknik och teknik-konsulter rika, t.ex. spår med signalsystem som ska ha dyrt underhåll men ändå fungerar dåligt, är SL:s specialitet.

    Ja, och att sponsra inköp från bussbolag som kör åt SL av extra dyra special gasbussar som körs på 50 % fossil naturgas och 50 % biogas, som går sönder extra mycket… Och att sponsra inköp från bussbolag av extra dyra etanolbussar, som är extra törstiga och har extra höga utsläpp av aldehyder… Och går sänder extra mycket…

    …Men praktiskt fungerande biodrivmedel till befinliga, billiga bussar, t.ex. HVO och BTL, det får bussbolagen ordna fram själva… Då är SL inte intresserade… Om inte bussarna är extra dyra e-diesel-hybridbussar… SL har konsekvent satsat på extra dyrt, extra dåligt fungerande teknik, som kräver extra mycket + extra dyra reparationer… Ja, en biljett på SL är ca dubbelt så dyr som en biljett på t.ex. Västtrafik i Göteborg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)