Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya bamsehybrider i Luxemburg

En verklig hybridbjässe: Hess/Vossloh Kiepes ligTram, nu i Luxemburg. Foto: Vossloh Kiepe.

En verklig hybridbjässe: Hess/Vossloh Kiepes ligTram, nu i Luxemburg. Foto: Vossloh Kiepe.

Luxemburg har nu fått nya, verkliga bamsehybridbussar i reguljär trafik. Det är tre 25 meter långa, dubbelledade hybridbussar från den schweiziska busstillverkaren Hess som tillsammans med Vossloh Kiepe har utvecklat bussmodellen som har fått namnet lighTram. Vossloh Kiepe har levererat hela den elektriska drivlinan med kraftförsörjning ombord, batterier och yttre laddningsutrustning.

Köpare är buss- och reseföretaget Voyages Emile Weber i Luxemburg som beställde sin första generation av dubbelledade hybridbussar redan 2009, även då från Hess och Vossloh Kiepe.

Batterierna på lighTram laddas med hjälp av en 220 kW euro 6 dieselmotor samt med hjälp av återvunnen bromsenergi. Två elmotorer med en effekt på 160 kW driver var sin axel på den fyraxliga bussen. Nattetid laddas bussarna i depå.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)