Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms landsting lämnar Spårvagnsstäderna

Ny kurs i Storstockholm. Stockholms läns landsting hoppar av lobhyorganisationen Spårvagnsstäderna. Foto: Ulo Maasing.

Ny kurs i Storstockholm. Stockholms läns landsting hoppar av lobhyorganisationen Spårvagnsstäderna. Foto: Ulo Maasing.

Lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna mister sin kanske tyngsta medlem, Stockholms läns landsting. Det skriver Dagens Nyheter. ”Vi är inte med i några organisationer för järnvägsstäder eller busstäder. Då ska vi inte vara med i Spårvagnsstäderna heller”, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till DN.

Därmed dras ytterligare ett stort svart streck över hans företrädare Christer G Wennerholm(M) och dennes spårvägsdrömmar.

Wennerholm, själv alltjämt ordförande i Spårvagnsstäderna, förklarade för några år sedan att Stockholms tunnelbana var färdigutbyggd.

Istället planerade han för ett helt spårvägsnät i Stockholms innerstad. De planerna slogs i kras av den förra regeringen och alliansen i landstinget som istället kom överens om nya tunnelbanelinjer till Nacka, Barkarby och Arenastaden.

Sedan sköt majoriteten i Stockholms läns landsting upp förlängningen av Spårväg City, ofta kallad NK-expressen, till Värtan, Ropsten och Lidingö.

Och nu är det alltså stopp för Wennerholms visioner om Stockholm som en framtida spårvägsstad.

Beskedet från Stockholms läns landsting kommer kort innan Spårvagnsstädernas årskonferens. Den äger rum i Eskilstuna den 26 mars under ordförandeskap av – Christer G Wennerholm.

Share Dela

Taggat som: , , ,

5 kommentarer »

  1. Trist att bussbranschens lobbyorganisationer och Stockholms Handelskammare fått för stort gehör de senaste åren. Rätt utfört så tillför Spårvägen en mycket viktig roll i transportsystemet i en stad, på samma sätt som tunnelbana, S-tåg och busstrafik är viktiga komponenter.

    • Gunnar L: Rätt utfört? Oavsett hur man bygger spårväg kommer det alltid vara dyrare än motsvarande busstrafik (BRT t.ex.). Det är dyrare att anlägga och underhålla spår, fordonen är dyrare både i inköp och underhåll. Fattar inte varför trötta kommungubbar fortsätter hålla fast vid sina korkade pojkdrömmar…

      • Bland de vanligaste argument man stöter på, i brist på riktiga argument, är just det du säger, att det är så billigt med buss. Men billigheten har ett pris som andra får betala.
        BRT är ett vanligt argument, men BRT finns inte mer än på ett fåtal platser i världen och på dessa platser så är kostnaden i paritet med det för spårtrafik.

        Buss har sin plats i trafikapparaten, där det är låg trafikintensitet. Men på en del av stombusslinjerna i Stockholm så är gränsen för spårväg passerad för länge sedan och där skulle spårvägslinjer ha en betydande samhällsnytta.

        Men att använda de värsta argument ni spårvägshatare kan komma på, som “trötta kommunalgubbar”, “pojkdrömmar” och “flexibilitet” visar egentligen bara att spårvägen är rätt bra i alla fall.

        Man skall inte sticka under stol med att en del klåpare till upphandlare inte klarar av att handla upp bygge av spårväg. Om man jämför byggen utomlands, så nära som Helsingfors, så ser man att utbyggnaden Djurgårdsbron till Ropsten skulle kosta ett par hundra miljoner i stället för flera miljarder. Men det har inte med spårvägen i sig att göra. Se “gröna linjen” i Malmö, till exempel, där kostnaderna skenar och effektiviteten sjunker, visar att även buss-satsningar kan bli mycket kostsamma trots att inte en enda meter spår har byggts!

  2. Att ha visioner om utbyggd spårväg är en sak. Att ha visioner om spårväg p.g.a att man tagit emot stora ekonomiska fördelar från spårvagnstillverkare är det som retat upp folk!

    • Insinuerar du att spårvagnstillverkare har mutat politiker? Du borde kanske tipsa åklagare om detta i så fall.

      När det gäller bussbranschen så verkar det mer än väl skumt, hur skulle annars Volvo lyckas sälja in en dödsdömd, dyr och komplicerad ladd-diesel-hybridbuss till SL och Västtrafik? Om man skall titta på fall där det förekommer tveksamma affärer så är det nog där…

      Det behövs inget geni för att förstå att det effektivaste sättet att driva en buss är via tråd. Det behövs inte heller något geni för att förstå att det effektivaste sättet att transportera en stor mängd passagerare i gatumiljö är med spårvagn. Det vet man i Göteborg, det vet man i Helsingfors, det vet man i Genevé, det vet man i Berlin, det vet man i Zürich, det vet man i Paris, det vet man i många stora och små städer. Buss i all ära, men de är bara effektiva i liten skala.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)