Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sen upphandling kan kosta SL en kvarts miljard

Ska SL hinna upphandla leverantör av trafikreklam i tid? Foto: Ulo MAasing.

Ska SL hinna upphandla leverantör av trafikreklam i tid? Foto: Ulo MAasing.

Det ekonomiskt hårt pressade SL riskerar att tappa en kvarts miljard i intäkter på grund av en sen upphandling. Anledningen är att SL ännu inte är klar med den upphandling som avgör vilket företag som ska få sälja reklam i kollektivtrafiken i Stockholms län från årsskiftet, skriver Stockholmdirekt.se som är en sajt för en rad lokaltidningar i Storstockholm som ges ut av Direktpress.

Den reklam det gäller är reklamen i och på bussar, på väderskydd och i övrigt i anslutning till tunnelbanor, lokalbanor och spårvagnar i SL-trafiken.

För SL handlar det om reklamintäkter på ca 250 miljoner om året som är i stöpsleven. Men enligt ett av de stora företagen inom trafikreklam, Clear Channel, är SL väldigt sent ute med upphandlingen. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslutade om upphandlingen i februari men först i april kommer förfrågningsunderlaget att skickas ut.

– Det är minst sagt i elfte timmen. Det vi är ytterst oroliga för är att ingen hinner sälja reklamen inför nästa år. SL kan gå miste om en stor del av hela reklamintäkten på runt en kvarts miljard under 2016 om inte upphandlingen avgörs före sommaren, säger Claes Kugelberg, etableringsdirektör på Clear Channel till Stockholmdirekt.se.

Han jämför med London, där SL:s motsvarighet också upphandlar reklamleverantör från kommande årsskifte. Där skickades förfrågningsunderlaget ut för ett år sedan.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) är dock lugn.

– Jag har fått signaler från förvaltningen om att det här arbetet går framåt. Jag ser mot den bakgrunden inga skäl till oro, säger han till Stockholmdirekt.se.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)