Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stena storsatsar på sprit från Göteborg

Stena Germanica, först i världen med metanol. Foto: Stena Line.

Stena Germanica, först i världen med metanol. Foto: Stena Line.

Efter ett par månaders uppehåll satte Stena Line sitt fartyg Stena Germanica i trafik igen. Fartyget trafikerar linjen Kiel – Göteborg. Och nu är det sprit som gäller för trafiken. När Stena Germanica återupptog trafiken var det nämligen som världens första metanoldrivna fartyg. Stena Line blir i och med detta det första rederiet att köra på miljövänlig metanol som huvudbränsle. På måndagen invigdes fartyget vid kaj i Göteborg.

Metanol är ett biologiskt nedbrytbart, miljövänligt och kostnadseffektivt bränsle som minskar svavel- och partikelutsläpp med 99 procent. Färjans bränslesystem och motorer har anpassats vid varv i ett samarbete mellan Stena Line och Wärtsilä. Tekniken är så kallad dual fuel – metanol är huvudbränsle, men möjligheten finns att använda MGO, Marine Gas Oil, som backup.

Konverteringen av Stena Germanica har genomförts i polska Gdansk på Remontova-varvet och påbörjades i slutet av januari och pågick till slutet av mars. Projektet stöds av EU:s Motorways of the Seas och har en totalkostnad på omkring 22 miljoner euro.

Konverteringen har redan fått pris för den innovativa, nya tekniken och framstegen det innebär för den marina miljön.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Stena och EU:s skattebetalare hade kunnat besparas kostnaden på 22 miljoner euro, om Stena Germanica hade valt att köra på syntetisk paraffinolja, framställd syntetiskt ur naturgas. Syntetisk paraffinolja (GTL fuels) är inte brandfarlig och inte giftig, till skillnad mot metanol. GTL är det bara att tanka + köra vilket båt som helst på. Bara man väljer “GTL diesel” och inte t.ex. “GTL nafta”.

    Vad är det för skillnad att framställa metanol ur fossil naturgas eller framställa syntetisk paraffinolja (GTL fuel) ur exakt samma naturgas? Vill man att det ska “finnas ” mer GTL till lägre pris, är det förståndigt att börja köpa in GTL och därigenom öka efterfrågan => ökan produktion => lägre priser per liter.

    Alla projekt som behöver massor av EU:s skattebetalares skattepengar eller andra skattepengar brukar det vara något slags fel på ur teknisk och ekonomisk synvinkel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)