Vattenfalls strategichef Andreas Regnell kräver i en debattartikel i Svenska Dagbladet på måndagen bättre villkor för elbussar. Regnell för fram sina krav i samband med att Stockholm på måndagen får sin första elbusslinje, linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. ”Det här är bara den första av många eldrivna busslinjer som vi förhoppningsvis ser i framtiden”, skriver Andreas Regnell.
Han pekar på fördelarna med elfordon i städer: minskat buller, inga avgaser, en renare stad och mer energieffektiva transporter.
– Vi är i startgroparna av en stor samhällelig förändring men för att vi ska få fler eldrivna fordon, både privata och kollektiva, krävs kraftsamling från politiker, privat näringsliv och offentlig sektor, skriver Anders Regnell som efterlyser en rad politiska initiativ.
Bland dessa finns nya upphandlingsmodeller för kollektivtrafik. Dessa ska inte missgynna något drivmedel. Dagens upphandlingsmodeller stänger genom sina krav på biogas ute ny och bättre teknik. Dessutom sätter man i dagens upphandlingar inte pris på de fördelar som eldrift innebär för exempelvis stadsmiljön.
Vidare behövs, menar Regnell, en ökad uppmärksamhet när det gäller laddinfrastruktur, liksom miljözoner i städerna där endast fossilfria fordon får köra.
Regnell tar också upp beskattningen av drivmedel.
– Bussar som går på biobränslen får i dag skattebefrielse på cirka 170 000 kronor per buss. Elbussar får ingenting, trots bättre miljövärden.
– För hundra år sedan var Vattenfall med och elektrifierade järnvägen i Sverige. Nu är det bilens och bussens tur. Men det är bara möjligt om politiker visar sann politisk vilja, ambition och handlingskraft, skriver Andreas Regnell.
Lämna ett svar