Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva sänker Stockholmsbussar

Arriva kör en stor del av busstrafiken i norra Storstockholm – och får bottenbetyg av resenärerna. Foto: Ulo Maasing.

Arriva kör en stor del av busstrafiken i norra Storstockholm – och får bottenbetyg av resenärerna. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och tågoperatören Arriva drar ner resenärernas betyg på busstrafiken i Storstockholm rejält. Mer än var tredje resenär på Arrivas bussar i SL-trafiken är missnöjd. Resenärernas betyg på Arriva ligger långt under det betyg som de andra två storföretagen i SL:s busstrafik får, dvs Nobina och Keolis.

Det visar en stor resenärsundersökning som Trafikförvaltningen vis Stockholms läns landsting (i praktiken Storstockholms Lokaltrafik, SL) har gjort. Året har börjat med att resenärernas betyg på busstrafiken i Storstockholm har rasat kraftigt och allra mest för Arriva.

I februari var andelen nöjda resenärer i SL:s busstrafik 74 procent mot 78 procent  månaden innan och som mest 79 procent under de senaste tolv månaderna. Arriva har hela tiden fått sämst betyg av resenärerna och hade i februari bara 65 procent nöjda resenärer. Det betyder att mer än var tredje busspassagerare hos Arriva i Storstockholm inte var nöjd med operatören.

Nobina hade 75 procent nöjda och Keolis 77 procent nöjda bussresenärer. Keolis har hela den gångna tolvmånadersperioden haft de mest nöjda bussresenärerna i Storstockholm, även om man i februarimätningen rasade från den tidigare toppnivån 82 procent nöjda.

Trängsel ombord är en av de viktigaste källorna till missnöje bland resenärerna. Men det är inte bara en komfortfråga utan också en säkerhetsfråga. Så här såg det ut på SL:s linje 670 tidigt i lördags eftermiddag med barnvagnar, bagage och en rollator som blockerar mittgång och mittdörr. Foto: Läsarbild.

Trängsel ombord är en av de viktigaste källorna till missnöje bland resenärerna. Men det är inte bara en komfortfråga utan också en säkerhetsfråga. Så här såg det ut på SL:s linje 670 tidigt i lördags eftermiddag med barnvagnar, bagage och en rollator som blockerar mittgång och mittdörr. Linjen körs av Arriva.  Foto: Läsarbild.

Det som genomgående retar bussresenärerna i SL-trafiken mest är störningsinformationen som bara 50 procent är nöjda med och trängseln ombord – bara 54 procent är nöjda.

Det låga betyget till Arriva hänger troligen åtminstone delvis samman med att företaget i december gjorde stora nerdragningar av busstrafiken i norra Storstockholm. Man motiverade officiellt nerdragningarna med att glesare turer skulle ge ökad punktlighet.

Nerdragningarna fick både kommunpolitiker och invånare i norra Storstockholm att rikta skarp kritik mot Arriva. På de färre turerna har punktligheten dessutom blivit sämre.

Innan dess hade Arrivas anseende i Storstockholm fått sig en kraftig törn efter företagets kaosartade trafikstart i norrort i januari 2013.

Med 74 procent böjda resenärer placerar sig busstrafiken sämst bland trafikslagen i kollektivtrafiken i Storstockholm i mätningen.

Lokalbanorna hade 86 procent nöjda resenärer, tunnelbanan 82 och pendeltågen 75.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Hej
    Buss 627 från Arninge till Kista. Bussen har inte gått punktligt någon gång under hela vintern. 627:an som ska gå 6.37 från Sjöbergs centrum Sollentuna, där kan jag räkna på mina fingrar när bussen gått i tid. Bussen har gått så under hela vintern. När ni drog in turen 6.24 i december då har det varit katastroffalt. Börjar man 0700 så ska man väl inte behöva åka 06.09 för att hinna till Sollentuna centrum? Varför ska vi få höjt busskort när ni inte håller tiden?

  2. Ja, att som Vaxholmsbo leva med Arriva är som att leva i ett tillstånd av ständig oro. Osäkra tidtabeller, osäkra förare, glesare trafik. Ibland åker man buss med hjärtat i halsgropen, ibland tar man bilen i stället.
    Det är obegripligt att de ansvariga inte kan få bort Arriva. Och jag undrar hur mycket Arrivas verksamhet har kostat SL. Med sådana aktörer kommer kollektivtrafiken ALDRIG att kunna växa.
    Det måste gå att ställa högre krav vid en upphandling av trafik.

  3. Bor man i Kårsta och har levt med Arrivas ersättningstrafik under flera månader har man inget till övers för detta företag mer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)