Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Två miljoner per anställd i konsultstöd för pressat SL

SL-chefen Anders Lindström och hans 600 medarbetare får konsultstöd med två miljoner kronor per person och år. Foto: Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting.

SL-chefen Anders Lindström och hans 600 medarbetare får konsultstöd med två miljoner kronor per person och år. Foto: Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting.

Storstockholms Lokaltrafik, SL (i praktiken Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting), lägger 1,2 miljarder om året på konsulter – en ökning med 40 procent på två år, skriver Dagens Arena. Samtidigt är SL under hård ekonomisk press och behöver öka sina intäkter med en miljard kronor nästa år för att klara budget.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har tidigare meddelat att resenärerna står inför höjda biljettpriser, utglesad trafik och uppskjutna investeringar.

SL hade redan tidigare höga konsultkostnader på ca 850 miljoner kronor om året. Men mellan 2012 och 2014 steg kostnaderna med nästan 40 procent till drygt 1,2 miljarder kronor.

SL-chefen Anders Lindström säger till Dagens Arena att konsultkostnaderna speglar den kraftiga ökningen landstingets stora investeringar i kollektivtrafiken. Han menar att arvodena ligger på rimliga nivåer.

– Det är en konsekvens utav de stora upphandlingar som vi har genomfört. Systemet är gjort så att vi är en beställarorganisation och vi har inte de här kompetenserna inom verksamheten. Det är de stora trafikinvesteringarna som kostar pengar. Inte konsulter, säger han till Dagens Arena.

Samtidigt har Trafikförvaltningen/SL 600 anställda utan att man själv kör ett enda tåg eller en enda buss, kontrollerar några biljetter eller sköter något ban- eller hållplatsunderhåll. SL behöver således konsultstöd med två miljoner kronor för varje anställd.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)