Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nettbuss hotas av böter på minst 80 miljoner.

Nettbuss hotas av jätteböter i Norge. Foto: Nettbuss.

Nettbuss hotas av jätteböter i Norge. Foto: Nettbuss.

Det statliga norska bussföretaget Nettbuss hotas av jätteböter i Norge. Det är EFTAs övervakningsorgan ESA som konstaterar att ett av Nettbuss´ norska dotterbolag, Nettbuss Sør, av Aust-Agder Fylkeskommune (motsvarande våra landsting) har tagit emot minst 80 miljoner norska kronor (ca 88 miljoner SEK)  för trafik man aldrig har kört.

Avslöjandet kom som en följd av att ESA granskade hur Nettbuss hade tilldelats busstrafiken i Aust-Agder för åren 2009 – 2012 i ett avtal som senare förlängdes t o m år 2014. ESA konstaterade då att Aust-Agder fylkeskommune hade tilldelat och förlängt trafikavtal för 1,7 miljarder i direkt strid med de europeiska upphandlingsreglernas krav på öppenhet och ickediskriminering.

ESA ålade Norge att införa ett bötessystem för att hindra liknande brott mot EES-avtalet i framtiden. Ett förslag till ett sådant system är nu uppe till behandling i Stortinget.

Men ESA gick i fjol vidare och inledde en formell undersökning av finansieringen av linjetrafik och skolbussar i Aust-Agder ända till 1994 för att se om Aust-Agder (och därmed Norge) hade gjort sig skyldigt till otillåtet statsstöd. Den domen kom nyligen och ESA konstaterar där att Aust-Agder fylkeskommune har betalat Nettbuss Sør för tjänster som inte har utförts. ESA kräver också att Nettbuss åläggs att betala tillbaka det otillåtna statsstödet på minst 80 miljoner norska kronor.

Enligt tidningen Agderposten kommer fylkeskommunen att inleda indrivningen av kravet inom några veckor.

Ole Engebrekt Haugen, vd för Nettbuss Sør, säger till tidningen att man från Nettbuss sida inte delar domstolens uppfattning och att man ännu inte har beslutat om man ska överklaga eller inte.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)