Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världsunik busshållplats skapar tystnad

Ska trafikera Sveriges första ljuddämpande busshållplats. Foto: Volvo Bussar.

Ska trafikera Sveriges första ljuddämpande busshållplats. Foto: Volvo Bussar.

Sveriges första busshållplats som dämpar buller invigdes på torsdagen på Sven Hultins Plats vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Hållplatsen är en testarena för ljuddämpande teknik och utgör även den ena ändhållplatsen för den nya elbusslinje, linje 55, som invigs den 15 juni och som är en viktig del av det ambitiösa projektet ElectriCity i Göteborg.

Själva hållplatsen ingår i ett projekt som backas upp av Vinnova Tysta Offentliga Rum och där London och Göteborg samarbetar tillsammans med forskare och fastighetsföretag. Buller är ett av de stora gisslen för stadsmänniskor idag. Projektet går ut på att störande trafikljud och buller dämpas med hjälp av avancerad teknik, som skapar en behagligare ljudupplevelse.

Den ljuddämpande busshållplatsen har döpts till Amanda.

Lotta Brändström, vd för Göteborg Energi. Foto: Ulo Maasing.

Lotta Brändström, vd för Göteborg Energi. Foto: Ulo Maasing.

– Vi är väldigt glada att i dag ha tagit ytterligare ett viktigt steg mot framtidens hållbara kollektivtrafik. Genom att ladda bussarna med förnybar el minskar vi utsläppen och förbättrar luftkvalitén för göteborgarna.

– Omställningen av transportsektorn är nödvändig om vi ska klara att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle. Elektrifieringen av kollektivtrafiken är tillsammans med andra lösningar som till exempel ökad biogasanvändning en viktig pusselbit i detta arbete, säger Lotta Brändström, vd för Göteborg Energi som är en av parterna i ElectriCityprojektet.

Hållplatskonceptet är ett samarbete mellan projekten ElectriCity och Tysta Offentliga Rum. Till det yttre ser den ut som vilken hållplats som helst. Väl inne i kuren möts resenären av en annan upplevelse.

– Vår första ljuddämpade innovation för bullriga städer står nu på plats. Kombinationen tyst busskur och satsningen inom ElectriCity, där man arbetat med bullerkällan i bussen, känns helt rätt och ger en upplevelse av lugn stadsmiljö, säger Jonas Norrman, vd för konsultföretaget IMCG som har arbetat med att utveckla den tysta busshållplatsen.

Här är en kort video från invigningen av den ljuddämpade busshållplatsen:

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)