Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre fjärdedelar miljövänliga bussar i Örebro

Från i höst kommer tre fjärdedelar av bussarna i Örebro län att köra på miljöbränsle. Foto: Ulo Maasing.

Från i höst kommer tre fjärdedelar av bussarna i Örebro län att köra på miljöbränsle. Foto: Ulo Maasing.

Från och med tidtabellsskiftet den 16 augusti kommer andelen bussar i Örebro län som kör på miljöbränsle att öka från 49 till 73 procent. Då är det trafikstart för nyupphandlad busstrafik i såväl de norra som de södra delarna av Örebro län. De nya bussarna kommer att drivas av miljöbränslena RME (rapsmetylester), HVO (Hydrerad vegatabilisk olja) eller biogas, istället för som nu av diesel.

I de södra länsdelarna kommer regionbussarna att drivas av antingen RME eller HVO, och i Kumla kommer serviceresorna att ske med biogasdrivna bussar. I de norra länsdelarna kommer alla bussar att drivas av RME.

I Örebro stadstrafik går samtliga bussar redan nu på biogas. Bussarna i Örebros regiontrafik är däremot dieseldrivna och kommer att bytas ut först när gällande entreprenörsavtal går ut under 2019. Även bussarna i Karlskogas stads- och regiontrafik är dieseldrivna, men kommer att ersättas av miljövänliga bussar under 2016.

Sammantaget drivs i dag 49 procent av Länstrafikens hela bussflotta av miljövänligt bränsle. I och med bytet av entreprenörer i de södra och norra länsdelarna i augusti kommer denna siffra att stiga till 73 procent. Länstrafikens mål är att alla bussar – 100 procent – ska köra på miljöbränsle år 2020.

– För oss är det viktigt att alla våra resenärer alltid ska kunna resa miljövänligt, och därför ställer vi numera krav på miljöbränslen i upphandlingar av nya entreprenörer. Jag känner mig trygg i att vi kommer att nå målet om att samtliga bussar ska köra på miljöbränsle år 2020, säger Thony Lundberg, trafik- och marknadschef på Länstrafiken Örebro.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)