Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Malmö diskriminerar kommersiell trafik

En av Nettbuss Express/Bus 4 You:s expressbussar på Norra Vallgatan i Malmö. Hållplatsen trafikeras även av Flygbussarna som är hänvisade längst bort från centralen till en hållplats som saknar väderskydd. Foto: Ulo Maasing.

En av Nettbuss Express/Bus 4 You:s expressbussar på Norra Vallgatan i Malmö. Hållplatsen trafikeras även av Flygbussarna som är hänvisade längst bort från centralen till en hållplats som saknar väderskydd. Foto: Ulo Maasing.

Den busstrafik som körs på kommersiell grund diskrimineras vid Malmö centalstation. Det hävdar Sveriges Bussföretag som vill få igång en diskussion med Malmö stad om nya, konkurrensneutrala villkor för busstrafiken vid Malmö C. Som det är idag följer inte Malmö den gällande kollektivtrafiklagen när det gäller tillträde till hållplatser och bytespunkter, menar Sveriges Bussföretag.

– Men eftersom Malmö centralstation är en väsentlig knutpunkt för den regionala kollektivtrafiken i en av Sveriges mest tättbefolkade regioner är det av yttersta vikt att tillträde till denna knutpunkt sker på villkor som är icke-diskriminerande och konkurrensneutrala och därmed kan skapa förutsättningar för utveckling av en bärkraftig privat regional kollektivtrafik, skriver bussföretagen till Malmö stad.

Redan förra hösten riktade organisationen skarp kritik mot Malmö gatukontors villkor för busshållplatser vid Malmö C, men från stadens sida har inget gjorts.

De villkor som Malmö har ställt upp när det gäller vilka bussar som får stanna vid de olika hållplatserna bygger på trafikeringsfrekvens. Följden är att de bussföretag som kör kommersiell trafik fristående från Skånetrafiken bara får stanna på Norra Vallgatan. Det är betydligt längre från entrén till Malmö C än andra hållplatser.

Sveriges Bussföretag anser att villkoren diskriminerar den kommersiella busstrafiken, bland annat därför att den skattesubventionerade trafiken kan hålla en turtäthet som många gånger är högre än vad antalet resenärer motiverar. Det gör det dubbelt svårt för privata aktörer. Dels måste de konkurrera med en alltför tät trafik, dels får de sämre hållplatslägen.

Men bussföretagen blåser i alla fall ännu inte till strid om hållplatslägena vid Malmö C. Helst vill man, heter det i brevet till Malmö stad, få till stånd en dialog mellan berörda parter ”för att på ett konstruktivt sätt kunna enas om en väg framåt och trafikeringsvillkor för Malmö centralstation”.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)