Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grönt för bränslecellsbussar från Yutong

Världens största busstillverkare, Yutong, har fått klartecken för kommersiell produktion av bränslecellsbussar. Foto: Yutong.

Världens största busstillverkare, Yutong, har fått klartecken för kommersiell produktion av bränslecellsbussar. Foto: Yutong.

Den kinesiska busstillverkaren Yutong har fått klartecken från de kinesiska myndigheterna att producera bränslecellsbussar för kommersiell drift. Yutong är världens största busstillverkare och levererade förra året 61 000 bussar. Företaget är nu först i Kina med bränslecellsbussar.

Yutong tillverkade sina första bränslecellsbussar år 2009 och har sedan arbetat med att utveckla dem tekniskt. Bland annat användeer man navmotorer.

Företaget har också satsat på att utveckla sin forsknings- och utvecklingsavdelning och har etablerat tankstationer för vätgas i Peking, Shanghai och en ytterligare stad som man ännu inte har namngett.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. … Och var kommer vätgasen ifrån? Görs den genom Förgasning av stenkol mha syrgas och ånga? Med en stor produktion av fossil koldioxid (CO2) som följd? Förgasning är inte energieffektiv, om inte bildad värme används till prod. av fjärrvärme, uppvärmning av växthus, uppvärmning av bassänger för fiskodling, m.m. Man kan inte bar titta på energieffektiviteten för vätgas –> el i bränslecell. Dessutom: en buss i kallt klimat behöver värme till passagerarna i bussen. Det ger en buss med förbränningsmotor. De bränslecellsbussar som körde på Söder i Sthlm ca år 2004-2005 hade ingen värme på vintern… Daimler-Benz (Mercedeskoncernen) hade gjort dem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)