Varken ur hälsosynunkt eller som kostnader är avgasemissioner längre något stort problem för stadsbussar. Däremot finns problemen med utsläpp av klimatgaser kvar, samtidigt som buller från bussar är ett stort problem som kostar samhället mycket pengar. Det slås fast i en ny rapport som på Trafikverkets uppdrag har sammanställts av konsultföretaget Ecotraffic.
Utgångspunkten för rapporten är stadsbussar EURO VI och dess påverkan på avgasemissioner, buller, miljöpåverkan samt kostnader.
Rapporten går bland annat igenom Sveriges bussflotta, olika tekniker, bränsle- och energiförbrukning, bränslen, buller, avgaser, kostnader och tar också upp vilka frågor som kan bli aktuella för framtiden. Rapporten kommer att tas upp på den internationella konferensen Nordic Electric Bus Initiatives som naturligtvis också bevakas av bussmagasinet.se.
En av tankarna bakom rapporten är att den ska kunna användas som ett hjälpmedel och stöd vid upphandling av stadsbussar. I rapporten har man fokuserat på tvåaxliga stadsbussar som motsvarar kraven enligt euro 6.
– Det har varit svårt att få in data om pri- ser, drivmedelsförbrukning, emissioner och annan relevant information från branschens aktörer, konstaterar författarna Peter Ahlvik och Lars Eriksson vid Ecotraffic.
– Förr ansåg man att fordon som drivs med alternativa drivmedel gav lägre emissioner än konventionella dieseldrivna fordon. I dag verkar situationen vara att alla drivmedel är någorlunda likvärdiga i det avseendet. Den stora fördelen med biodrivmedel är utsläppen av klimatgaser, heter det i rapporten.
– Etanol är ute och drivmedel som FAME och HVO har tagit över.
Här är rapportens slutsatser i korthet:
· Avgasemissioner är inte längre något stort problem för stadsbussar. Vare sig ur hälsosynpunkt eller som kostnader för samhället.
· Ett problem som kvarstår är utsläppen av klimatgaser.
· Buller från bussar är ett stort problem och kostar samhället mycket pengar.
· Elektrifiering verkar komma stark. Främst som hybrider men även i form av rena elbussar.
· Det är svårt att ekonomiskt räkna hem köp av hybridbussar med dagen bränslepriser.
· Bäst klimatnytta räknat som medel för respektive bränsle får man med HVO men biogas och etanol från vissa leverantörer kan ge ännu större klimatnytta.
· Sett till bussens totalkostnad (LCC) så är det billigast att använda en buss som kan köras på FAME. Dyrast är etanol och biogas.
· De beräkningar som gjorts i studien tyder på att elbussarna ännu inte är ekonomiskt konkurrenskraftiga jämfört med konventionella bussar.
Den sista slutsatsen är anmärkningsvärd, eftersom rapporten samtidigt inte redovisar något underlag för påståendet. Istället skriver man att man saknar relevanta data att presentera.
Lämna ett svar