Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny generation säkerhetssystem från MAN

Turist- och intercitybussar från MAN och Neoplan får en ny generation säkerhetssystem. Foto: MAN.

Turist- och intercitybussar från MAN och Neoplan får en ny generation säkerhetssystem. Foto: MAN.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN lanserar nu en ny generation av säkerhetssystem på sina lastbilar och bussar. På bussarna är det turistbussar och intercitybussar från såväl MAN som Neoplan som får den nya generationen säkerhetssystem som standard.

Enligt MAN kommer det nya autobromssystem som man introducerar inte bara att möta de lagkrav som träder i kraft inom EU i november i år, utan även de skärpta krav som börjar gälla 2018.

Systemet kombinerar information från en radarsensor i bussens front och från en kamera som är monterad på vindrutan. Informationen från radarn och kameran information kombineras och analyseras snabbare än i tidigare system. Det gör att bussen vid behov kan nödbromsas tidigare än med det hittillsvarande systemet, vilket i sin tur innebär att man kan få en kortare bromssträcka.

Att kombinera radar och kamera minskar avsevärt risken för felaktiga eller omotiverade nödbromsningar som kan bli fallet om ett av systemen feltolkar informationen från vägen framför bussen.

Grundprincipen är att föraren hela tiden ska kunna ha kontroll över bussen. Därför kan föraren också ta över när som helst från systemet. När detta först varnar för ett hinder framför bussen kan föraren själv välja att bromsa, accelerera eller slå på körriktningsvisare för att exempelvis byta fil. Då avbryts varningssignalerna från systemet eller den automatiska inbromsningen. Innan autobromssystemet slår till varnas nämligen föraren på flera olika sätt.

Uppgraderingen innebär också en ny version av det system som varnar föraren om bussen om föraren oavsiktligt kör över en filmarkering i en hastighet av 60 km/tim eller högre. Ny kamerateknik ger ökad precision i systemet. Dessutom tar det hänsyn till att många förare av säkerhetsskäl gärna kör närmare utsidan, alltså höger sida, av körfältet. Det innebär att systemet då varnar senare än på andra sidan av körfältet. Systemet ställer automatiskt om sig själv om man växlar från ett land med högertrafik till ett med vänstertrafik.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)