Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för dubbeldäckad stadsbuss från VDL

VDL:s första renodlade dubbeldäckare för stadstrafik, VDL Citea DLF-114. Foto: VDL.

VDL:s första renodlade dubbeldäckare för stadstrafik, VDL Citea DLF-114. Foto: VDL.

VDL levererade på tisdagen sin första dubbeldäckade stadsbuss, låggolvsbussen Citea LF i tvåvåningsverion. Mottagare var lokaltrafiken i Berlin, BVG (Berliner Verkehsbetriebe). Bussen är 11,4 meter lång och kommer nu att provas grundligt i reguljär trafik i den tyska huvudstaden.  I februari levererade Scania på motsvarande sätt en 10,9-meters tvåvåningsversion av sin stadsbuss CityWide till BVG.

Bakgrunden är att BVG vill testa olika tillverkares lösningar inför en förnyelse av den omkring 650 bussar stora flottan av dubbeldäckare i Berlin. Man söker nu mindre bussar än de treaxliga MAN som rullar i den tyska huvudstaden.

Foto: VDL.

VDL Citea DLF-114. Foto: VDL.

VDL:s nya Citea DLF-114 har två trappor mellan våningsplanen och kapacitet för 97 passagerare.

Bussen bygger på det modulsystem som VDL använder för sin ”vanliga” Citea stadsbuss.

På övre planet är sittplatserna utrustade med USB-kontakter och via en display på nedre planet kan påstigande rsenärer se hur många lediga platser det finns en trappa upp.

Golvet vid dörrarna är uppvärmt för att minska risken för att snö eller is samlas där vintertid.

Vid dörrarna, i trapporna och på övervåningen är golvet ljusare än i övrigt och stolarna har fått en helt ny färg, jämfört med BVG:s övriga bussar. Även den inre belysningen har utvecklats. En av de viktigaste uppgifterna under provdriften är nämligen att förbättra passagerarflödet i bussen, i synnerhet mellan nedre och övre plan.

BVG har varje dag ungefär tre miljoner resenärer på sina bussar, spårvagnar och i tunnelbanan. Däremot räknas inte pendeltågen, S-bahn, in i siffran. I fjol gjordes 978 miljoner resor med BVG:s tio tunnelbanelinjer, 22 spårvägslinjer och 151 busslinjer.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)