Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Styrmedel för kollektivtrafik ologiskt och ineffektivt lapptäcke

Trafikverksinspel

Dagens styrmedel för att nå de transportpolitiska målen är ett ologiskt lapptäcke, bland annat när det gäller drivmedelsbeskattningen, anser Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Trafikverket har en stor tilltro till effektiva styrmedel och skatter för att de transportpolitiska målen ska nås. Men dagens styrmedel, skatter och avgifter är minst sagt ett trubbigt verktyg för att uppnå uppsatta miljö- och klimatmål. Det skriver Sveriges Bussföretag till Trafikverket med anledning av att verket nu arbetar med att ta fram sin inriktningsplanering för åren 2018 – 2029.

Bussföretagen konstaterar att Trafikverket sätter stor tillit till effektiva styrmedel och skatter  för att klara de transportpolitiska målen och trafikutskottets mål om en fördubblad kollektivtrafik, samtidigt som persontrafiken väntas öka kraftigt de närmaste åren.

– Det kräver att styrmedel, affärsmodeller i upphandlingar och infrastrukturåtgärder utformas kostnadseffektivt, skriver bussföretagen.

Då duger det inte med dagens förhållande nmenar organisationen. Skattesystemet verkar mest ha som syfte att dra in pengar till statskassan, inte att bidra till att de transportpolitiska målen nås.

– Problemet är att dagens styrmedel, skatter och avgifter är minst sagt ett trubbigt verktyg för att uppnå uppsatta miljö- och klimatmål. Utformningen av beskattning på drivmedel och fordonsskatter utgör ett skattemässigt ”lapptäcke” som är ologisk och till och med kontraproduktiv. Drivkraften bakom skattereglernas utformning verkar snarare vara primärt ett fiskalt intresse än som effektiva styrmedel för att uppnå angelägna transportpolitiska mål, skriver Sveriges Bussföretag.

Man vill att Trafikverket arbetar för att ändra på dagens styrmedel och pekar som exempel på att naturgas som är fossilt är lågt beskattat medan el är högt beskattat vilket motverkar en elektrifiering av busstrafiken.

–  Den skattemässiga kopplingen mellan biodrivmedel och diesel är högst oroande. Vidare gäller olika skatteregler för spårtrafik respektive busstrafik, trots att dessa transportslag utgör en del av kollektivtrafiken. Dessutom leder ständigt förändrade skatteregler till att villkoren för investeringsbeslut radikalt förändras, skriver organisationen som efterlyser långsiktiga och hållbara spelregler.

Man anser att det är viktigt att Trafikverket deltar i utvecklingen av elektrifiering av busstrafiken och BRT- system och framhåller att regionala superbussar är ett kostnadseffektivt alternativ till spårtrafik.

– Med en ökad och målmedveten satsning på busstrafiken kan urbaniseringen underlättas, ett robust transportsystem skapas och klimatutsläppen minskas. Busstrafiken är den del av vägtrafiken som under perioden 2018-2029 kan nå målet om en fossilfri fordonsflotta.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)