Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Serietillverkad elbuss och unikt stabiliseringssystem från Volvo

På Busworld i Kortrijk lanserar Volvo sin Volvo Dynamic Steering för turistbussar samt sin första serietillverkade elbuss för stadstrafik. Foto: Volvo Bussar.

På Busworld i Kortrijk lanserar Volvo sin Volvo Dynamic Steering för turistbussar samt sin första serietillverkade elbuss för stadstrafik. Foto: Volvo Bussar.

Bara några månader efter att Volvos batteribussar satts i trafik på den så kallade ElectriCitylinjen, linje 55, i Göteborg lanserar Volvo sin första serietillverkade elbuss under eget märke. Det sker på världens största bussmässa, Busworld i belgiska Kortrijk, i oktober. Där presenterar Volvo även sitt unika stabiliseringssystem Volvo Dynamic Steering.

Volvo Dynamic Steering (VDS) introduceras nu på flera av Volvos turistbussmodeller. Systemet ger enligt Volvo en avsevärd förbättring av körstabilitet, komfort och säkerhet och minskar risken för att föraren ska drabbas av arbetsskador. VDS som funnits till Volvos lastbilar sedan 2013.

VDS kompenserar automatiskt för ojämnheter i vägbanan och eliminerar vibrationer och rattslag. Vid körning i låg fart minskar trögheten i ratten med cirka 75 procent, vilket underlättar även vid backning. Styrningen förenklas också genom att rattåterången sker automatiskt när föraren släpper något på greppet. Vid högre hastigheter håller bussen riktningen stabilt även om underlaget är dåligt.

På Busworld i Kortrijk är det också världspremiär för Volvo 7900 Electric. Det är Volvo Bussars första helt eldrivna serietillverkade stadsbuss till skillnad från de batteribussar som nu går i trafik i Göteborg och som närmast får ses som prototyper.

Bussen går tyst och avgasfritt och är cirka 80 procent energieffektivare än en konventionell dieselbuss, uppger Volvo. Bussens batterier laddas dels genom att energin som uppstår när bussen motorbromsar tas tillvara, dels via elnätet vid hållplatserna. En laddning via elnätet tar mindre än sex minuter och räcker för cirka 10 km körning.

Volvo 7900 finns i 12-metersutförande och är alltså en normalstor stadsbuss. Därmed har Volvo Bussar nu ett komplett program av elektrifierade bussar. Här ingår förutom Volvo 7900 Electric också Volvo 7900 Hybrid (som också finns som ledbuss) och Volvo 7900 Electric Hybrid.

Totalt har Volvo sålt över 2200 elektrifierade bussar, sedan de första hybriderna introducerades 2010.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)