Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen: Det ser ljust ut för bussförarna

Bussförarna har gått igenom utbildningen och fått sina yrkeskompetensbevis i tid, konstaterar Transportstyrelsen. Foto: Volvo Bussar.

Bussförarna har gått igenom utbildningen och fått sina yrkeskompetensbevis i tid, konstaterar Transportstyrelsen. Foto: Volvo Bussar.

Bara några dagar kvar innan tiden går ut visar nya siffror från Transportstyrelsen att bussförarna tycks ha gått fortbildning och får sitt yrkeskompetensbevis i tid. Senast den 10 september 2015 måste alla bussförare som utför persontransporter med buss inom hela EES-området ha genomgått den särskilda utbildningen och fått sitt bevis.

På ett drygt år har antalet bussförare som har genomfört fortbildningen ökat från ungefär 10 000 till drygt 28 800.

– Vi brukar räkna med att det finns ungefär 25 000 verksamma bussförare i Sverige. De nya siffrorna tyder på att de bussförare som behövde gå en fortbildning också har gjort det, säger Ted Montaigne som är utredare på Transportstyrelsen.

Den som skaffar ett körkort för tung lastbil eller buss idag och vill arbeta som yrkesförare, genomför ofta grundutbildningen för yrkesförarkompetens i samband med att han eller hon tar sitt körkort. De som berörs av det här kravet på fortbildning är förare som redan hade ett körkort för buss eller tung lastbil när reglerna infördes. De behövde då inte gå grundutbildningen men skulle gå sin första fortbildning inom sju år.

Det finns olika förklaringar till att antalet som har fortbildat sig överstiger 25 000. Några tusen är sannolikt bussförare som har fått sitt yrkeskompetensbevis efter grundutbildningen. Det kan även vara så att lastbilsförare, som även har körkortsbehörighet för buss, har gått fortbildningen för att kunna arbeta som bussförare, bedömer Transportstyrelsen.

– Det är bara dagar kvar till slutdatumet den 10 september i år för förare av fordon som kräver D-behörighet att ha klarat av sin 35 timmars YKB-fortbildning. I avsaknad av en nationell databas som skulle göra det möjligt att få fram ett bra beslutsunderlag, är vår bedömning att företagen inom persontransportområdet har lyckats hantera kravet på YKB-fortbildning på ett mycket bra sätt, säger Caj Luoma, chef för Utbildning & Arbetsmarknad på Transportföretagen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)