Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt fler tar bussen i Malmö

Resenärerna strömmar till stadsbussarna i Malmö. Foto: Ulo Maasing.

Resenärerna strömmar till stadsbussarna i Malmö. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med stadsbussarna i Malmö ökar kraftigt. Under årets första nio månader har 6,4 procent fler resor gjorts med stadsbussarna, jämfört med samma tid förra året. Det motsvarar en ökning med nästan 1,8 miljoner resor. Till och med september har nästan 30 miljoner resor gjorts med stadsbussarna i Malmö under 2015.

Bakom ökningen ligger förbättrad trafik på flera linjer

Linje 6 Klagshamn – Bunkeflostrand – Videdal – Toftanäs fick i augusti 2014 en tätare tidtabell med av gångar var 7:e minut, vilket lett till en ökning på 10%.

MalmöExpessen, linje 5, står också bakom ökningen. De många åtgärderna för en snabbare resa genom staden är en av förklaringarna. Linje 5 är en av Malmös populäraste linjer och körs sedan ett år tillbaka med extra långa bussar som långa sträckor har eget körfält och signalprioritering för att vinna tid.

Linje 8 Kastanjegården – Centralen – Hyllie har också ökat, linjen förlängdes förra året till att trafikera Malmö Högskola.

– Vi ser linje 8 som nästa kommande MalmöExpress. Det är stort intresse att åka och vi har tyvärr haft kapacitetsproblem i rusningstid den senaste tiden. Det försöker vi åtgärda vid nästa tidtabell i mitten av december där vi sätter in ytterligare trafik, men på sikt behövs åtgärder liknande de som gjordes med MalmöExpressen, säger Fredrik Palm.

Det är Nobina som på uppdrag av Skånetrafiken kör stadsbussarna i Malmö. Alla trafikförändringar planeras gemensamt och Nobina har det lokala marknadsföringsansvaret.

– Vi vet att satsningar ger resultat. Ett exempel är ringlinjen, linje 3 som i mitten av augusti i år fick fler avgångar bland annat på kvällar och helger. I samband med detta gjordes en riktad kampanj till alla boende i närheten av linjen. På två månader har linje 3 ökat med 29.000 resor jämfört med förra året. Tätare turer och inte minst rejäla insatser som snabbar upp busstrafiken i staden samt anpassad kommunikation är tydliga framgångsfaktorer för kollektivtrafiken, säger Fredrik Palm.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)