Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Altas gör minibussen till hybrid

Den litauiska påbyggaren Atlas erbjuder nu möjligheten att göra en hybridbuss av Mercedes-Benz Sprinter. Foto: Atlas.

Den litauiska påbyggaren Altas erbjuder nu möjligheten att göra en hybridbuss av Mercedes-Benz Sprinter. Foto: Atlas.

Den litauiska påbyggaren Altas, som ocså haft en del framgångar på den svenska marknaden, har utvecklat att hybridsystem för sina minibussar. Systemet kan enligt företaget installeras på Mercedes-Benz Sprinter och ger en utsläppsfri körsträcka på upp till 45 kilometer.

Altas har utvecklat systemet i samarbete med det likaledes litauiska Elinta Motors. Den första Sprinter som har fått systemet installerat är nu i en valideringsfas och Altas räknar med att kunna premiärvisa bussen på Busworld i Kortrijk.

Efter mässan ska bussen visas för flera operatörer i Skandinavien och Nederländerna.

Systemet ska enligt Altas vara enkelt att installera och har fått beteckningen iPHEV. Förkortningen står för Intelligent Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Ett fordon som är utrustat med systemet kan köras antingen i dieseldrift, eldrift eller en kombination av dessa.

Altas har modifierat fordonet så att all hydraulik har tagits bort. Styrningen är elektrisk och bromssystemet har byggts om. Eftersom hybridlösningen också gör att bromsenergi återvinns vid inbromsning klassas hybridmotorn som en retarder. Det gör att fordonets bruttovikt har kunnat minskas till 5,5 ton, enligt Altas egna uppgifter.

Elmotorn väger 91 kilo och batteripaketet kommer med en treårig garanti. Altas räknar dock med att dess livslängd är tolv år, vilket man bedömer överstiger fordonets verkliga livslängd.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

2 kommentarer »

  1. Lätt att vända om bokstäver ….. men är det inte påbyggaren Altas som avses ? 🙂

  2. Chaffis har helt rätt! Tack för påpekandet! Med pionröda kinder har vi nu korrigerat misstaget. Hur skulle vi klara oss utan våra hjälpsamma läsare? 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)