Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittisk busstillverkare på dubbeldäckaroffensiv

Brittiska ADL lanserar nu sin egen version av en ny dubbeldäckare för London.

Brittiska ADL lanserar nu sin egen version av en ny dubbeldäckare för London.

Den skotska busstillverkaren ADL, Alexander Dennis, lanserar nu flera nya dubbeldäckare. Företaget gör samtidigt sin första inbrytning på det europeiska fastlandet och tar hem en order på upp till 400 treaxliga dubbeldäckare för trafik i huvudstaden i den kanadensiska delstaten Toronto. Man ger sig också in i konkurrensen om nya dubbeldäckare till London.

Hittills har marknaden för nya dubbeldäckare till den brittiska huvudstaden varit reserverad för den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. Bussen är populärt kallad Borismaster, efter Londons färgstarke borgmästare Boris Johnson som beordrade att bussen skulle tas fram som en ikonisk efterträdare till den klassiska Londondubbeldäckaren Routemaster. Designen utvecklades av Wrightbus som också fick en första order på 600 bussar, senare kompletterad med ytterligare en order på 200 bussar.

Men nu har också ADL tagit fram en dubbeldäckare för London med i princip samma design, Enviro400H City. I likhet med Wrightbus´ version är det en hybridbuss som premiärvisades på bussmässan Coach & Bus Live i Birmingham, England, den gångna veckan. Premiärbussen är därtill den 5000:e bussen med BAE Systems hybridteknik. En version som inte är hybriddriven kommer också.

Bussen kommer att finnas i två längder, 10,4 respektive 11,1 meter och med 66 respektive 72 sittplatser.

I samband med lanseringen avslöjade också ADL:s vd Colin Robertson, att man redan har tagit hem stororder på bussen och att de första 19 ska sättas i trafik hos Arriva London innan årsskiftet. Bussarn ska trafikera Londons linje 78. Han avslöjade också att ADL är beredd att bygga den nya dubbeldäckaren även på chassier från andra tillverkare, förutsatt att man fick en tillräckligt stor beställning. Sedan tidigare har ADL byggt ett antal bussar, både dubbeldäckare och långfärdsbussar, på exempelvis Volvochassier.

Bussen är en utveckling av ADL:s Enviro400 dubbeldäckare som är den bästsäljande hybridbussen  i Storbritannien. Idag finns över 900 hybrider från ADL i trafik i landet.

Två helt batteridrivna dubbeldäckare, producerade av ADL i samarbete med kinesiska BYD, kommer att sättas i trafik hos Stagecoach i London i november. I Birmingham antydde ADL-chefen att han räknar med att samarbetet med BYD kommer att utvidgas. BYD ska för övrigt leverera ett antal eldrivna enplansbussar till Go-Ahead London i början av nästa år.

Med en beställning på 19 dubbeldäckare från schweiziska PostAuto gör ADL sin första inbrytning på kontinenten.

Med en beställning på 19 dubbeldäckare från schweiziska PostAuto gör ADL sin första inbrytning på kontinenten.

Inbrytning på kontinenten
ADL:s vd överraskade också fackpressen på Bus & Coach Live med att avslöja att ADL har tagit hem sin första beställning någonsin från ett företag på det europeiska fastlandet. Det är schweiziska PostAuto som har beställt 19 dubbeldäckare Enviro500.

Bussarna ska sättas i trafik på de branta alpvägarna i området runt skidorten St Gallen där Post-Auto i somras testade en buss av samma modell.

ADL ska också leverera upp till 400 extralåga, treaxliga dubbeldäckare till Toronto, Kanada.

ADL ska också leverera upp till 400 extralåga, treaxliga dubbeldäckare till Toronto, Kanada.

De första leveranserna ska ske under andra halvåret 2016. Samtliga bussar får tre dörrar och två trappor och helt plana golv.

– För oss öppnar den här ordern helt nya marknadsmöjligheter, förklarade Colin Robertson.

Superlåg tvåvåningsbuss
ADL har också fått en stor beställning på en helt ny dubbeldäckarmodell från Kanada. Det är en treaxlig, extralåg dubbeldäckare som med sina 3,9 meters fordonshöjd är den lägsta dubbeldäckare som ADL någonsin har byggt. Den låga höjden har tvingats fram av att bussen måste klara en rad låga viadukter och broar som tidigare har begränsat användningen av dubbeldäckare i Toronto med omgivningar.

Antalet passagerare som den nya bussen kan ta är 83. Bussen  har också ett sex kubikmeter stort bagageutrymme.

– Det gör att den också kan användas i långlinjetrafik, vilket öppnar nya och lönsamma marknadsmöjligheter för oss, förklarade Colin Robertson.

Den inledande ordern är på 250 bussar med en option på ytterligare 150. För produktionen kommer ADL att etablera en chassiefabrik i Toronto.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)