Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer biogas i skånska busstankar

Användningen av biogas i Skånetrafikens bussar ökar, men fortfarande kör många bussar omkring med fossil naturgas i tankarna. Foto: Ulo MAasing.

Användningen av biogas i Skånetrafikens bussar ökar, men fortfarande kör många bussar omkring med fossil naturgas i tankarna. Foto: Ulo MAasing.

Allt fler av Skånetrafikens bussar körs på biogas, men långt ifrån alla gasbussar i Skåne körs på fossilfri biogas. I fjol dominerade dock användningen av fossil naturgas den gas som användes i busstrafiken i Skåne och fortfarande är andelen naturgas betydande i tankarna på den skånska stads- och regionbussarna. En del av biogasen importeras från utlandet.

Skånetrafikens mål är att stadsbusstrafiken i år ska vara fri från fossila bränslen. 2018 ska det gälla även regionbusstrafiken.

Skånetrafikens alla busstrafikavtal körs totalt över 1000 bussar och av dessa är 87 % gasbussar. Under 2014 uppgick andelen biogas till 46,5 % av all gas, en volym på 14 917 223 Nm3. Under 2015 har andelen biogas ökat betydligt framför allt i stadsbusstrafiken.

– Faktum är att vi använder mer biogas än någonsin, under 2015 kommer vi att öka biogasvolymerna med över 50%, vilket sannolikt gör oss till landets största biogaskonsument, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Mycket av den biogas som Skånetrafiken använder i sin trafik är producerad i Skåne, men inte all. Det beror på att Skånetrafiken på grund av upphandlingslagstiftningen inte kan ställa krav i sina upphandlingar på lokalt producerad biogas. Dessutom räcker inte den lokalt producerade biogasen. I dagsläget har bussdepåer som finns i Kristianstad, Eslöv, Hässleholm och Helsingborg tillgång till lokalt producerad biogas.

En del biogas som försörjer Lunds stadstrafik importeras däremot från utlandet.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)