Allt fler av Skånetrafikens bussar körs på biogas, men långt ifrån alla gasbussar i Skåne körs på fossilfri biogas. I fjol dominerade dock användningen av fossil naturgas den gas som användes i busstrafiken i Skåne och fortfarande är andelen naturgas betydande i tankarna på den skånska stads- och regionbussarna. En del av biogasen importeras från utlandet.
Skånetrafikens mål är att stadsbusstrafiken i år ska vara fri från fossila bränslen. 2018 ska det gälla även regionbusstrafiken.
Skånetrafikens alla busstrafikavtal körs totalt över 1000 bussar och av dessa är 87 % gasbussar. Under 2014 uppgick andelen biogas till 46,5 % av all gas, en volym på 14 917 223 Nm3. Under 2015 har andelen biogas ökat betydligt framför allt i stadsbusstrafiken.
– Faktum är att vi använder mer biogas än någonsin, under 2015 kommer vi att öka biogasvolymerna med över 50%, vilket sannolikt gör oss till landets största biogaskonsument, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Mycket av den biogas som Skånetrafiken använder i sin trafik är producerad i Skåne, men inte all. Det beror på att Skånetrafiken på grund av upphandlingslagstiftningen inte kan ställa krav i sina upphandlingar på lokalt producerad biogas. Dessutom räcker inte den lokalt producerade biogasen. I dagsläget har bussdepåer som finns i Kristianstad, Eslöv, Hässleholm och Helsingborg tillgång till lokalt producerad biogas.
En del biogas som försörjer Lunds stadstrafik importeras däremot från utlandet.
Lämna ett svar