Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre lönsamhet för Volvo Bussar

En Volvo Electric Hybrid i Göteborg. Volvo Bussar har ökat lönsamheten kraftigt enligt företgets senaste kvartalsrapport. Foto: Ulo Maasing.

En Volvo Electric Hybrid i Göteborg. Volvo Bussar har ökat lönsamheten kraftigt enligt företgets senaste kvartalsrapport. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussar förbättrade sitt rörelseresultat under årets tredje kvartal till 337 miljoner kronor. Trots att Volvo levererade ett i stort sett oförändrat  antal bussar som samma tid i fjol ökade faktureringen under tredje kvartalet med 20 procent beroende på en ändrad produktmix. Rörelseresultatet är avsevärt mycket bättre än under det tredje kvartalet 2014 då det var 50 miljoner kronor. Då var rörelsemarginalen 1,1 procent, i år hade den ökat till 6,1 procent. Det framgår av Volvokoncernens kvartalsrapport som presenterades på fredagen. Orderingången steg med 21 procent.

Volvo konstaterar att den europeiska bussmarknaden har återhämtat sig något under de åtta första månaderna av 2015.  Men även på andra marknader går utvecklingen åt rätt håll. I Nordamerika uppvisar marknaderna för stads, långfärds- och linjebussar en positiv utveckling. Den asiatiska marknaden återhämtar sig successivt inklusive marknaden för stads- och långfärdsbussar i Indien.

I Kina minskar marknaden och på Sydamerikas största marknad, Brasilien, är efterfrågan låg på grund av landets pressade ekonomi.

Volvo Bussar levererade 2080 bussar under det tredje kvartalet 2015, jämfört med 2068 bussar det tredje kvartalet 2014. Orderingången det tredje kvartalet uppgick till totalt 2147 bussar, jämfört med 1780 bussar det tredje kvartalet 2014.

Nettoomsättningen det tredje kvartalet steg med 20% till 5492 miljoner kronor mot 4575 miljoner samma tid förra året. Rörelseresultatet blev 337 miljoner, jämfört med 50 miljoner under det tredje kvartalet 2014.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)