
Den enda stora nyheten i Daimler Buses´monter på Busworld var Mercedes-Benz Citaro NGT. Foto: Ulo Maasing.
De båda stora tyska busstillverkarna Daimler Buses och MAN hade inga riktigt stora nyheter att visa på årets Busworld. Även om båda tillverkarna presenterade bussar med ord som världspremiär handlade det om nyheter som man visat upp tidigare. Men för en bredare publik var både Mercedes-Benz nya gasdrivna Citaro och MAN:s Lion´s Intercity nya bekantskaper.
Daimler Buses presenterade hela sitt breda produktsortiment från såväl Setra som Mercedes-Benz på Busworld. Men de stora nyheterna var få, snarare en. För första gången visades Mercedes-Benz Citaro NGT, utrustad med Mercedes nya gasmotor M 936 på 7,7 liter och 302 hästkrafter.

Citaro NGT var inredd i ljusa färger med laminatgolv och med gott om plats för både rullstolar och barnvagnar. Foto: Ulo MAasing.
Enligt tillverkaren är den nya gasversionen av Citaro, Citaro NGT är upp till 20 procent effektivare än dess föregångare. Förkortningen NGT står för Naturgasteknologi.
Motorn, som är en vidareutveckling av Mercedes turbodiesel OM 936, uppges av Daimler Buses vara upp till 4 DB(A) tystare än på den gasmotor.
Själva gastankarna är större än på föregångaren, 227 liter istället för 190 vilket innebär att nya Citaro NGT klarar sig med en tank mindre utan att räckvidden minskar. Samtidigt minskar vikten med något tiotal kilo.
Citaro NGT har delvis också ny inredning och har gått igenom en ansiktslyftning i fronten med bland annat nya LED-strålkastare.
I Mercedes-Benz del av Daimlers monter fanns också två jubilarer, både den 10 000:e Travegon och den 10 000:e Tourismon.
Setra hade inga stora fordonsnyheter att presentera i sin del av montern där man hade fyra bussar men väl en rad detaljnyheter.
MAN
I MAN/Neoplans stora monter var den största nyheten Lion´s InterCity som en del MAN-kunder redan tidigare i år stiftade bekantskap med. Bussen visades mnämligen vid MAN:s bussdagar i Ankara för några månader sedan där också ett antal svenska bussföretagare deltog.
Nu var det dock världspremiär på riktigt för Lion´s Intercity som får ses som en direkt konkurrent till en annan nykomling i Volkswagenfamiljen, Scanias Interlink Low Decker som hade premiär på Busworld.
Lion´s Intercity är tänkt bland annat för trafik på längre linjer (inte minst regionaltrafik), skoltrafik och liknande. Lion´s Intercity finns i två längder – 12,28 respektive 13,05 meter. Passagerarkapaciteten är högst 55 personer för den kortare och 59 för den längre versionen. Motorn är MAN:s D0836 LOH på 290 hästkrafter.
Enligt MAN kommer man innan oktober månads utgång att ha tillverkt 80 Lion´s Intercity vid fabriken i Ankara.
I montern fanns i övrigt bland annat stadsbussen Lion´s City med dieselmotor och med en rad detaljförbättringar. MAN avslöjade också att man inom något år kommer att lansera en helt ny stadsbuss.
Bland turistbussarna fanns Neoplan med flera modeller, dock inga nya. MAN hade sin turistbuss Lion´s Coach på plats i jubileumsversion.
MAN firar 100-årsjubileum i år och har tagit fram en särskild ”100-årsversion” av Lion´s Coach i en begränsad upplaga på 100 exemplar. Stolarna har specialklädsel med MAN:s lejon och färgen är grå metallic. Bussen är utrustad med MAN:s D26-motor på 440 hästkrafter. Ett rilktigt litet samlarexemplar…
För att göra det lättare för Dig att hitta all vår rapportering om och från Busworld har vi samlat alla artiklar här. Där får du en bred och detaljerad bild av mässan – både utförligare, mer ingående och snabbare än i något annat branschmedium. De närmaste dagarna kommer vi dessutom att komplettera med ytterligare artiklar och bilder!
Lämna ett svar