Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya höjdare på Busworld

VDL visade sitt nya flaggskepp Futura FDD2 tillsammans med andra medlemmar av Futurafamiljen. Foto: Ulo Maasing.

VDL visade sitt nya flaggskepp Futura FDD2 tillsammans med andra medlemmar av Futurafamiljen. Foto: Ulo Maasing.

Två nya dubbeldäckare av stort intresse för den svenska marknaden presenterades på årets Busworldmässa. Den ena av dem, från spanska Unvi rullar mot Mellansverige direkt efter mässan och för den andra, VDL Futura dubbeldäckare, är det bara en tidsfråga innan vi ser de första bussarna på svenska vägar.

Vid lanseringen av VDL:s nya dubbeldäckare tog företyaget till ett sjuttiotalsgrepp med blondiner i kortkort. Foto: Ulo Maasing.

Vid lanseringen av VDL:s nya dubbeldäckare tog företyaget till ett sjuttiotalsgrepp med blondiner i kortkort. Foto: Ulo Maasing.

VDL Futura FDD2 avlöser VDL:s hittillsvarande dubbeldäckare Synergy som har haft en del framgångar i Sverige. Det gäller inte minst den högfrekventa linjen mellan Norrtälje och Stockholm där Nobina kör extremt tät trafik i rusningstid just med Synergy.

I VDL:s monter fanns också eldrivna stadsbussen Citea Electric. Foto: Ulo Maasing.

I VDL:s monter fanns också eldrivna stadsbussen Citea Electric. Foto: Ulo Maasing.

VDL lanserar Futura FDD2 med sikte på såväl marknaden för linjetrafik som på turistbussmarknaden. Inte minst på kontinenten har den nyligen avreglerade expressbussmarknaden skapat en helt ny nisch för dubbeldäckare, något som flera av de stora busstillverkarna inte har varit sena att utnyttja.

FDD2 är det senaste tillskottet i VDL:s Futurafamilj som först började lanseras 2010 med Futura FHD2.

Som dubbeldäckare finns Futura i två längder, 13,09 och 14,15 meter med en kapacitet på upp till 84 respektive 96 passagerare.

Motorn är DAF:s  secylindriga diesel MX-13 på 510 hästkrafter. Växellådan är ZF AS Tronic 12 AS.

Spanska Unvi presenterade bland annat sin dubbeldäckare SIL, byggd på MAN-chassi,  som ska gå i trafik mellan Trosa och Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Spanska Unvi presenterade bland annat sin dubbeldäckare SIL, byggd på MAN-chassi, som ska gå i trafik mellan Trosa och Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld var dubbeldäckaren naturligtvis huvudattraktionen i VDL:s monter, men företaget presenterade där en palett av sina produkter, från flera versioner av Futura till stadsbussen Citea Electric.

Spanska Unvi är i Sverige känd mest för sina eleganta småbussar och minibussar, liksom för sina dubbeldäckade sightseeingbussar med öppen topp.

På övervåningen finns 53 sittplatser – men det är lätt att dunka huvudet i kanten på bagagehyllorna. Foto: Ulo Maasing.

På övervåningen finns 53 sittplatser – men det är lätt att dunka huvudet i kanten på bagagehyllorna. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld visade man en nykomling för Sverige, en dubbeldäckare för trafik på den kommersiella linjen mellan Trosa och Stockholm, Trosabussen.

Det är Åkerbergs Trafik som uppgraderar vagnarna på linjen och bokstavligt talat ger den ett lyft på höjden med hjälp av Unvis dubbeldäckare SIL Intercity som i praktiken är en direkt konkurrent till bland annat VDL:s nya dubbeldäckare. Med SIL siktar Unvi in sig direkt på marknaden för linje- och expresstrafik.

Den buss man visade på Busworld var en klass 2-buss som 14 meter lång och 4,2 meter hög och med plats för 73 sittande passagerare, förutom ett antal stående och rullstolsplats.

Förarplatsen på Unvi SIL/MAN. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Unvi SIL/MAN. Foto: Ulo Maasing.

På det nedre planet finns 14 sittplatser, på det övre 59. Takfönster gör övervåningen ljusare.

Komforten är utmärkt för resor av den längd som gäller för Trosabussen och ståhöjden på övervåningen fullt tillräcklig för medellånga personer. Men det gäller att akta huvudet – det är lätt att få sig en smäll i skallen av bagagehyllorna när man sätter sig eller reser sig.

Bussen är byggd på chassi från MAN och utrustad med Tipmatic automatlåda.

En större version finns också tillgänglig med kapacitet för upp till 100 sittande passagerare. På utställningsbussen var bagageutrymmet 6,3 kubikmeter, men i ett större utförande kan SIL fås med bagagerum på upp till nio kubikmeter.

För att göra det lättare för Dig att hitta all vår rapportering om och från Busworld har vi samlat alla artiklar här. Där får du en bred och detaljerad bild av mässan – både utförligare, mer ingående och snabbare än i något annat branschmedium. De närmaste dagarna kommer vi dessutom att komplettera med ytterligare artiklar och bilder!

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)