Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny buss från Scania för regiontrafik

Scanias nya Interlink Low Decker premiärvisades på torsdagen på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Scanias nya Interlink Low Decker premiärvisades på torsdagen på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Scania lanserade på torsdagen på Busworld en helt ny buss, främst avsedd för förorts- och regionaltrafik. Nya Scania Interlink Low Decker är en gasdriven buss med normalgolv och kompletterar Interlinkfamiljen som i övrigt består av ett högbygge och ett medelhögt bygge. Förutom förorts- och regionaltrafik pekar Scania på skoltrafik och flygbusstrafik som exempel på användningsområden för modellen.

Köparen har en stor flexibilitet när det gäller att anpassa bussen till sina egna behov. Nya Interlink kan fås i längder från 11 till 15 meter, i tvåaxlig version upp till 13,2 meter. Mittdörrens placering kan anpassas till kundens önskemål.

Scania ser förortstrafik, regionaltrafik, skoltrafik med mera som marknad för nya versionen av Interlink. Foto: Ulo Maasing.

Scania ser förortstrafik, regionaltrafik, skoltrafik med mera som marknad för nya versionen av Interlink. Foto: Ulo Maasing.

Den buss som visas på mässan i Kortrijk är utrustad med Scanias Euro 6-gasmotor på 320 hästkrafter.

”Storasystrarna” i Interlinkfamiljen visas inte på Busworld men har fått en del små förbättringar med bland annat ett golv som höjts något, vilket gör att podestrarna inte är lika höga som tidigare utan 170 millimeter.

Förarplatsen i Scania Interlink. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen i Scania Interlink. Foto: Ulo Maasing.

Sidofönstren har också dragits ner en centimeter ytterligare.

Scania framhåller att man nu har sitt bredaste modellprogram någonsin.På Busworld visar företaget också hybridverskonen av Citywide som klass 2-buss.

Enligt tillverkaren är det den första hybridbussen som lever upp till EU:s krav på klass 2-bussar och därmed får köra i upp till 100 kilometer i timmen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)