Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mindre avvikelser från kör- och vilotidsregler kan bli tillåtna

Infrastrukturminister Anna Johnansson(S). Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Infrastrukturminister Anna Johnansson(S). Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att tillsammans med flera andra myndigheter se över de olika regelverk som påverkar yrkestrafiken. I uppdraget ingår att  ”se över möjligheten att tillåta mindre avvikelser från reglerna om kör- och vilotider”. Frågan om ett skärpt beställaransvar ska prioriteras.

– Social dumpning och missbruk av regelverk måste motverkas. Genom ett intensifierat arbete för sund konkurrens, hållbara transporter och schysta villkor kan den svenska transportbranschen ges bättre förutsättningar att bidra till regeringens arbete för en positiv utveckling och ett Sverige som konkurrerar med hög kompetens och innovationskraft inom EU och globalt, säger infrastrukturminister Anna Johansson(S).

Transportstyrelsen får även i uppdrag att följa upp de nya reglerna för cabotagetransporter, åtgärder vid hindrande av fortsatt färd och obligatorisk prisuppgift vid taxiresor som trädde i kraft under 2015.

Senast den 15 mars nästa år ska Transportstyrelsen lägga fram en delredovisning av uppdraget. Slutredovisning ska ske senast den 1 maj.

– Det är glädjande att regeringen lyssnar på bland annat våra beskrivningar över problemen med den rigida tillsynen av kör- och vilotidsregelverket. Vi möter Transportstyrelsen i frågan nu i oktober och regeringens uppdrag stärker självklart bussbranschens egen argumentation, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)