Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabbare och rymligare ger hundratusentals resenärer

Snabbare bussar och mindre trängsel skulle locka till hundratusentals nya kollektivresor varje dag. Foto: Ulo Maasing.

Snabbare bussar och mindre trängsel skulle locka till hundratusentals nya kollektivresor varje dag. Foto: Ulo Maasing.

Om bussarna gick lite snabbare och trängseln i kollektivtrafiken skulle minska skulle 400 000 fler resenärer i Storstockholm välja att åka buss eller t-bana oftare än idag. Detta enligt en undersökning som Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting presenterade på torsdagen.

Undersökningen presenterades vid ett seminarium som (S) arrangerade på torsdagen där också ekonomer från SKL (Sveriges kommuner och landsting) och analysföretaget Urbanet Analys deltog. Syftet med seminariet var att diskutera hur fler skulle lockas att åka kollektivt vilket i sin tur skulle hjälpa upp den ansträngda ekonomin för Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Av det motoriserade resandet i Stockholms län sker idag 37 procent med kollektivtrafiken. Målet är att pressa upp siffran till 42 procent till år 2030.

Urbanet Analys konstaterar att 32 procent av de personer man intervjuat uppger att de reser kollektivt någon gång varje månad eller mer sällan. Men om kollektivtrafiken skulle vara snabbare och utbudet bättre skulle dessa personer oftare välja kollektivtrafiken. Det motsvarar 400 000 dagliga resor.

Idag anser 800 000 resenärer i länet att kollektivtrafiken inte är prisvärd.

Erika Ullberg(S), oppositionslandstingsråd, säger till lokaltidningen Mitti:

– Enligt aktörerna som var med på mötet så är det viktigare för resenärerna att man känner att resan är prisvärd, vilket en tjänst kan vara oavsett om priset är högt eller lågt. Det viktigaste verkar varar att man kommer fram snabbt och att det är bekvämt, att man kanske kan jobba en stund på bussen istället för att behöva stå och trängas.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)