Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

El, lågentré och midibuss nyheter från Solaris

Solaris premiärvisar nya Urbino 12 electric på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Solaris premiärvisar nya Urbino 12 electric på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Den polska busstillverkaren Solaris presenterade tre nyheter på Busworld på torsdagen: en elbuss, en midibuss och dessutom lågentréversionen av nya Solaris Urbino 12. Solaris fortsätter därmed att presentera ytterligare versioner av nya Urbino 12 som ursprungligen visades på IAA-mässan i Hannover förra året. Vi har tidigare presenterat 12- och 18-metersversionerna.

Förarplatsen på nya Urbino12 electric. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på nya Urbino12 electric. Foto: Ulo Maasing.

Nya Solaris Urbino 12 electric visas i Kortrijk med pantograf på busstaket för snabbladdning vid exempelvis ändhållplats, kompletterad med traditionell plug-in-laddning i depå över natt. Förutom med pantograf kan elversionen av Solaris också fås med andra laddningslösningar och även för induktiv, kontaktlös laddning. En buss som är utrustad med plug-in-laddning kan senare också få en pantograf eftermonterad på taket.

Utställningsbussen har Solaris högenergibatterier på totalt 240 kWh, fördelade på sex batteripaket om 40kWh vardera. Fyra av paketen är placerade baktill, de övriga två på taket över framaxeln. Bussen har motorer på drivaxlarna, men kan som alternativ fås med en central motor.

Även luftkonditioneringen är eldriven.

Lågentré
Nya Solaris Urbino 12 LE är en buss som kan bli högintressant på den svenska marknaden där man ofta frågar efter lågentrébussar istället för bussar med genomgående låggolv. I likhet med övriga Urbinomodeller är även den nya lågentréversionen av Urbino avsevärt lättare än föregångaren, trots högre passagerarkapacitet. Sidopaneler som är skruvade fast gör panelerna enkla att byta vid en eventuell skada.

På Busworld visar Solaris bussen med Cummins ISB6.7-diesel, men som alternativ erbjuds kunderna den större och starkare motorn DAF/Paccar MX-11.

På tur för lansering står närmast en gasversion och en trådbussversion av nya Urbino.

"Testballong". Solaris presenterar en midibuss som konceptbuss för att se hur marknaden reagerar. Foto: Ulo Maasing.

”Testballong”. Solaris presenterar en midibuss som konceptbuss för att se hur marknaden reagerar. Foto: Ulo Maasing.

Midibuss
En nyhet som fick många att undrande lyfta på ögonbrynen var den midibuss som Solaris visar på mässan. Bussen är byggd på lastbilschassi från DAF och försedd med DAF/Paccards 4,5-liters dieselmotor PX-5 samt AS-Tronic automatlåda.

Förarplatsen på Solaris midibuss. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Solaris midibuss. Foto: Ulo Maasing.

Den är dessutom något av en testballong från tillverkarens sida och presenteras på mässan som en konceptbuss. När Solaris´ vd Andreas Strecker fick frågan om varför man tagit fram midibussen svarade han rätt ut att man inte vet hur framtiden ser ut för modellen.

– Vi ser att det finns en en enorm marknad i Europa för den här typen av bussar. Nu presenterar vi konceptbussen och sedan får vi se vart utvecklingen går.

Strecker pekade på en rad användningsområden för bussen, från exklusiva VIP-transporter till skolskjutsar.

– Vi gör bussen så som våra kunder vill ha den, slog han fast.

Även om Solaris själva beskriver designen som futuristisk kan bussen utseendemässigt knappast betecknas som spektakulär.

Utställningsbussen är 8,2 meter lång och en bruttovikt på tio ton, men Solaris överväger också att presentera en 9,6-metersversion. Motoralternativen, samtliga från DAF, blir fyra. Den kortare bussen har plats för 31 passagerare i riktigt bekväma stolar, en förläng version kan få 39 passagerarplatser.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)