Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt flaggskepp från Irizar

Irizars lansering av nya i8 skedde inför ett massivt uppbåd av fackmedia och kunder. Foto: Ulo Maasing.

Irizars lansering av nya i8 skedde inför ett massivt uppbåd av fackmedia och kunder. Foto: Ulo Maasing.

Inför ett massivt, nästan kaotiskt, uppbåd av fackmedia och kunder lanserade spanska Irizar sitt nya flaggskepp på Busworld i Kortrijk. Nya Irizar i8, som visades i två exemplar i företagets monter tar över från Irizar PB, även om den i designen ännu har vissa likheter med föregångaren liksom med Irizar i6. Den nya turistbussen är även ytterligare ett steg i Irizars satsning på att tillverka allt fler helbyggda bussar.

– Vi arbetar hårt på att öka produktionen av helbyggda bussar. 2014 tillverkade vi 120 helbyggda turistbussar, i år blir det mer än 250 och ökningen kommer att fortsätta de kommande åren, förklarade Irizars koncernchef José Manuel Orcasitas när han introducerade företagets nya flaggskepp.

Irizar i8 har en karakteristisk Irizarlook, men är avsevärt modernare i utseendet än föregångaren Pb. Foto: Ulo Maasing.

Irizar i8 har en karakteristisk Irizarlook, men är avsevärt modernare i utseendet än föregångaren Pb. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld lanserades i8 som ett helbygge med självbärande kaross, men modellen kommer också att erbjudas marknaden med chassi och med flera alternativa drivlinor.

Utseendemässigt går det inte att missta sig på att i8 är en Irizar, men samtidigt som kopplingen till andra modeller är uppenbar är designen ny och modern. Det gäller såväl front, som sida och bakparti.

Även bakpartiet är mycket modernare och snyggare än på föregångaren. Foto: Ulo Maasing.

Även bakpartiet är mycket modernare och snyggare än på föregångaren. Foto: Ulo Maasing.

All belysning, både inre och yttre, utgörs nu av LED-lampor. Strålkastarna och en tydlig v-form under den stora frontrutan ger i8 ett både elegantare och modernare utseende än föregångaren PB.

V-formen går igen i bakpartiet som samtidigt har fått en mjukare, rundare karaktär, accentuerad av baklyktor där bromsljusen lyfter hela designen.

Stolarna i i8 är nyutvecklade för modellen. Golvet är helt plant. Foto: Irizar.

Stolarna i i8 är nyutvecklade för modellen. Golvet är helt plant. Foto: Irizar.

Även förarplatsen har utvecklats med joystick, tangenter för att snabbt få fram olika menyer och en touchskärm i färg.

Höjden inklusive A/C är 3,98 meter. På mässan visades bussen i treaxlig, 13,2 meter lång version, dels i femtonmetersversion. Modellen kommer även i tvåaxligt utförande och i varierande längder med femton meter som maxlängd.

Den kortare av bussarna som presenterades på Busworld har WC placerad längst bak samt 46+1+1 platser. Stolarna är Irizars egna för i8 med trepunktsbälten. Motorn är DAF Paccar MX-13 på 460 hästkrafter och växellådan är ZF:s Astronic 2300 12s.

Irizarchefen José Manuel Orcasitas. Foto: Ulo Maasing.

Irizarchefen José Manuel Orcasitas. Foto: Ulo Maasing.

Den längre versionen har 52+1+1 sittplatser, centralt placerad WC i nivå med det genomgående plana golvet och DAF Paccars motor MX-13 på 508 hästkrafter. Växellådan är ZF Astronic 2700.

Irizars elektriska stadsbuss i2e. Irizar räknar med en stark utveckling när det gäller elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Irizars elektriska stadsbuss i2e. Irizar räknar med en stark utveckling när det gäller elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Det genomgående plana golvet öppnar möjligheter för kunderna att välja mellan olika stolsplaceringar: 2+2, 1+2 eller 1+1. Ombord finns ett komplett multimediasystem och ett helt nytt elektroniksystem som styr all elektronik, från luftkonditionering till belysning.

I sin monter och utomhus visade Irizar även fyra andra bussar: i6 och i4 samt  i3le lackad i Västtrafikblått och specad för Sverige. Den fjärde modell man visade var i2e, företagets eldrivna stadsbuss.

Irizars koncernchef José Manuel Orcasitas betonade på mässan hur viktig företagets fabrik i Marocko är för tillverkningen för den europeiska marknaden, samtidigt som han pekade på att Irizar växer även på USA-marknaden som tills vidare får sina bussar från fabriken i Spanien.

När det gäller produktionen av turist- och långfärdsbussar räknar Irizar med att i år tillverka 3000 bussar av vilka 1200, det vill säga 40 procent, tillverkas i Spanien.

– Vi fortsätter också att tillverka och utveckla elektriska stadsbussar för flera europeiska städer och räknar med att elbussarna kommer att ge oss en stor tillväxt i framtiden, framhöll José Manuel Orcasitas.

Han uppgav också att företaget i år kommer att omsätta över 550 miljoner euro (närmare 5,2 miljarder SEK). Av det svarar exportmarknaderna för 83 procent.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)