”Vi vet inte hur det blir”. Så skulle man kunna sammanfatta hur SL, dvs Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, ser på utvecklingen av busstrafiken i Storstockholm de närmaste åren. För spårtrafiken kan man dock redovisa en hel del åtgärder och förändringar i detalj.
På måndagen håller politikerna i trafiknämnden ett extra krismöte om de stora nerskärningar som hotar busstrafiken i Stockholms län och som berör 133 busslinjer. Den 13 oktober ska trafiknämnden klubba den definitiva budgeten för nästa år, och planeringen för åren 2017 – 2020.
I sitt förslag till slutlig budget räknar SL med att nerskärningarna för de 133 busslinjerna kommer att ligga fast och genomföras i januari nästa år, måndagens krismöte till trots. Men i övrigt är det mesta som gäller busstrafiken i Storstockholm höljd i dunkel.
– Risker och möjligheter avseende effektiviseringar och förändringar i trafikutbudet samt trafikentreprenörens ökade planeringsfrihet medför att det är svårt att kvantifiera påverkan på utbudet i busstrafiken för perioden 2016-2019, skriver SL i det slutliga budgetförslaget.
Däremot spänner man bågen lite mindre än hittills när det gäller kundnöjdheten. I fjol var andelen nöjda kunder i SL-trafiken 77 procent. För i år och nästa år sänker SL ambitionsnivån till minst 75 procent.
Trots nerskärningarna i busstrafiken kalkylerar man också med ett ökat resande. Antalet påstigande i SL-trafiken var i fjol 2 802 000 en vanlig vinterdag. I år ska det bli 2 853 000 och nästa år 2 920 000.
Samtidigt pekar färska siffror på att utvecklingen redan nu går i motsatt riktning och att biltrafiken till Stockholms innerstad ökar kraftigt.
Lämna ett svar