Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Uppsving för elbussar i VW-skandalens kölvatten”

Jonas Hansson, vd, Hybricon Bus Systems: VW-skandalen påskyndar elektrifiering. Foto: Ulo Maasing.

Jonas Hansson, vd, Hybricon Bus Systems: VW-skandalen påskyndar elektrifiering. Foto: Ulo Maasing.

Den Umeåbaserade elbusstillverkaren Hybricons vd Jonas Hansson bedömer att krisen i Volkswagen Group kan leda till ett ökat intresse för eldrivna fordon. Samtidigt menar han att den tid då det gick att kraftigt minska utsläppen från förbränningsmotorer. Jonas Hansson gjorde sina bedömningar i en intervju i litauisk radio.

– Tillverkarna av förbränningsmotorer har varit tvungna att fuska för att nå sina mål. Det indikerar att man börjat närma sig slutet då det gäller möjligheten att förbättra den här sortens motorer. Redan nu måste de ta till alla knep de kan för att klara kraven och målen, säger Jonas Hansson.

– För varje år blir förbättringarna allt mindre, medan elfordonen konstant utvecklas när det gäller motor, transformation och batteri. Batterikapaciteten har förbättrats enormt, de kan ta och ge ifrån sig laddning mycket snabbare än för bara några år sedan, de har längre livslängd och lägre kostnad. Medan förbättringarna sker långsamt för förbränningsmotorer går den oerhört snabbt för elfordon.

Hansson tror inte att de aktuella problemen begränsar sig till Volkswagen Group.

Enligt Jonas Hansson kommer VW-skandalen och dess konsekvenser att leda till att alternativen får en skjuts då lagstiftare, beslutsfattare och beställare börjar se sig om efter alternativa lösningar.

– Huvudmännen på respektive ort är som regel politiskt styrda och har ofta en politisk vilja och opinion bakom sig för att kunna gå mot elektriskt. Det kommer självklart påverka upphandlingarna när det gäller krav och riktlinjer.

Det är något han bedömer vara till Hybricons fördel, även om han är försiktig när det gäller tidsperspektivet för en elektrifiering. Men samtidigt ser han en tydlig rörelse på marknaden.

– Vi vet till exempel att väldigt många städer i Sverige tagit beslut om att upphandla elbussprojekt under 2016.

Dessutom har uppmärksamheten runt det pris bolagets storkund Umeå kommun fick när de vann utmärkelsen Clean Urban Transport just för sin satsning på Hybricons bussystem gett bolaget ett uppsving.

– Det stod mellan Umeå och 200 andra större städer runtom i Europa, så i konkurrens med 200 städer har Umeå vunnit pris för sin satsning.

– Vi får förfrågningar hela tiden. Jag har fått stora mängder mejl och kontaktförfrågningar, från allt mellan EU-kommissionärer och kommunalråd runtom i Europa för att de vill få reda på mer om Hybricon.

Energiminister Ibrahim Baylan(S) besökte nyligen Umeå och Hybricon. Då diskuterades även frågan om elbusspremier och andra bidrag för elbussar.

– Ministern informerade att man snart kommer att meddela en elbusspremie där man kan be om återbäring från staten när man köper elbuss, per buss. På en elbil kan du få en premie på 40.000 kronor. Inget är bestämt men än men enligt vad vi hört kan det komma att bli en elbilspremie på uppemot en halv miljon per buss, uppger Jonas Hansson.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)