Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer Sveriges grönaste buss

Här kommer Sveriges grönaste buss körande på Kungsgatan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Här kommer Sveriges grönaste buss körande på Kungsgatan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

På torsdagen rullade Sveriges utan jämförelse grönaste buss ut i Stockholmstrafiken. Inne i bussen slingrade sig murgröna och prunkande blommor i taket och runt ledstängerna. Utvändigt var hela bussen förvandlad till en sommargrön gräsmatta. Glada, nyfikna och fotograferande resenärer fyllde bussen när den gick ut i trafik som extrabuss, först på linje 4 och därefter på linje 1 i Stockholms innerstad.

Murgröna, blommor och gräsmatta inne i bussen gladde resenärerna på linje 1. Foto: Ulo Maasing.

Murgröna, blommor och gräsmatta inne i bussen gladde resenärerna på linje 1. Foto: Ulo Maasing.

Nåja, grönskan var konstgjord, men det förtog inte effekten. Med bussen vill Keolis Sverige visa att man som första trafikentreprenör i Sverige nu kör alla sina 1600 bussar på förnybart bränsle. Samtidigt är bussen en manifestation inför det stora klimatmötet COP21 som inleds i Paris den 30 november.

Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige: Nu har vi pensionerat vår sista fullstora dieselbuss. Foto: Ulo Maasing.

Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige: Nu har vi pensionerat vår sista fullstora dieselbuss. Foto: Ulo Maasing.

Den gröna bussen är en MAN biogasbuss.

– Tidigare i november pensionerade vi vår sista dieselbuss. Nu går alla våra stora bussar på fossilfria drivmedel. Vi har hybridbussar, bussar som körs på el, biogas, RME och HVO i vagnparken. Med den här gröna bussen vill vi visa att det är fullt möjligt att ha en helt fossilfri fordonsflotta, säger Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige.

– Jag tror inte att det bara finns en fossilfri lösniing. Lokala förhållanden avgör vilket drivmedel som är bäst.

Överraskade resenärer stiger på den gröna bussen vid Hötorget i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Överraskade resenärer stiger på den gröna bussen vid Hötorget i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Den gröna bussen är också ett sätt att skapa opinion inför Pariskonferensen. ”0 % fossilt bränsle i våra bussar. 100% förhoppningar på klimatmötet” står det på bussens båda sidor.

– Förutom att skapa opinion är den här bussen ett sätt för oss att visa att vi står för hållbarhet och visa vad vi gör. Här i Sverige är vi långt framme när det gäller miljötänkande i kollektivtrafiken och vi kan vara stolta över vad vi hittills har uppnått.

– När Keolis koncernledning nyligen var i Sverige var man imponerad av våra framsteg, säger Magnus Åkerhielm.

På torsdagsmorgonen körde bussen som extrabuss på linje 4 i Stockholms innerstad och senare på linje 1. Bussmagasinet.se var med på färden tillsammans med överraskade, nyfikna och påfallande glada passagerare. Många var de resenärer som använde sina mobilkameror flitigt.

På någon hållplats steg till och med en grupp ungdomar ombord, enbart för att få uppleva en färd med den gräsbevuxna bussen. En hållplats senare, när de hade kollat in bussen, steg de av.

Magnus Åkerhielm var själv med på turerna och berättade för resenärerna om bussen, om Keolis miljöarbete och vad man ville nå. Resenärerna fick också tillfälle att komma med synpunkter och frågor kring busstrafiken i Stockholm – och ingen var arg.

Några dagar in i nästa vecka ska den gröna bussen gå i trafik i Stockholm. Sedan bär det av till andra städer i Sverige där Keolis kör tätortstrafik: Jönköping, Göteborg, Kalmar och Malmö.

– Vi har också planerat att köra ner bussen till klimatmötet i Paris om säkerhetsläget medger, berättar Magnus Åkerhielm.

– I så fall stannar vi till och visar bussen också i ”Keolisstäder” på vägen ner.

Man har också erbjudit sig att köra miljöminister Åsa Romson(MP) till flyget när hon ska resa till Paris för att delta i klimatmötet.

Med den gröna bussen vill Keolis också skapa opinion för en fossilfri trafik. Foto: Ulo Maasing.

Med den gröna bussen vill Keolis också skapa opinion för en fossilfri trafik. Foto: Ulo Maasing.

Noll procent och 100 procent. Foto: Ulo Maasing.

Noll procent och 100 procent. Foto: Ulo Maasing.

Grön buss i Stockholms gråväder. Foto: Ulo Maasing.

Grön buss i Stockholms gråväder. Foto: Ulo Maasing.

Karl Orton och Magnus Åkerhielm, Keolis Sverige, är stolta över att man nu helt har lämnat dieselepoken bakom sig i busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Karl Orton och Magnus Åkerhielm, Keolis Sverige, är stolta över att man nu helt har lämnat dieselepoken bakom sig i busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)