KTH-professorn Jonas Eliasson har av kommunstyrelsen i Stockholm utsetts till ny trafikdirektör i Stockholms stad. Han blir därmed chef för trafikkontoret. Eliasson är idag professor i transportsystem vid KTH och föreståndare för Centret för Transportstudier.
Trafikkontorets uppgift är att säkra en hög framkomlighet och trafiksäkerhet i staden. Kontoret har en nyckelroll när det gäller framkomligheten för busstrafiken, men också när det gäller att skapa förutsättningar för bussturismen och beställningstrafiken i och till huvudstaden.
Trafikkontorets verksamhet omfattar allt från städning, snöröjning och klottersanering till parkering och belysning.
Jonas Eliasson har under sin tid som forskare varit en välkänd röst i trafikdebatten och en ofta anlitad expert när det gäller att skapa smarta storstäder.
Han tillträder befattningen som trafikdirektör den 15 mars nästa år.
Hej, ett bra förslag är att införa avgiftsfria boendeparkerings tillstånd för de som är skrivna/boende i resp område, – finns redan i Johanneshov.
Då ökas automatiskt P-platserna för fastboende, som kommer att låta bilen bli stående i betydligt högre omfattning, till förmån för ökat kollektivt resande och då minskat bilresande.
Man sätter också då P för bilägare som bor innan och utanför för tullarna som nu parkerar gratis utanför tullarna = mindre trafik i onödan.
Den stora vinsten blir ökat kollektivresande och färre bilresor då lokala bilinnehavare kan låta bilen stå still.
Vid ett ev införande av de föreslagna P reglerna måste dessutom kontrollapparaten / byråkratin utökas mkt kraftigt om reglerna ska få effekt.